Begin dit jaar waren er in de provincie Utrecht bijna 5.300 publieke laadpunten: zo’n 30% meer dan in 2021. Per gemeente zijn de verschillen echter groot. Zo was er in Bunschoten zelfs een stijging van 350%. Toch wordt het steeds drukker bij de laadpaal, doordat het aantal elektrische auto’s nog altijd veel sneller stijgt dan het aantal publieke laadpunten. De meeste publieke openbare laadpunten per 1.000 huishoudens zijn te vinden in Nieuwegein. Dit en meer blijkt uit een analyse van Independer op basis van meest recente data van de RDW en de RVO.
In de provincie Utrecht werden van januari 2021 tot januari 2022 – relatief gezien – de meeste nieuwe laadpunten geplaatst in Bunschoten. In deze gemeente nam het aantal openbare laadpunten toe van 8 naar 36: een stijging van 350%. Ook in IJsselstein (+83%) en in De Ronde Venen (+79%) was een sterke toename te zien.
In absolute aantallen werden vorig jaar de meeste nieuwe laadpunten geïnstalleerd in Utrecht-stad (+351), Amersfoort (+132) en in Zeist (+86).
Meeste openbare laadpunten in Nieuwegein
Momenteel is het voor inwoners van Nieuwegein waarschijnlijk het makkelijkst om een beschikbare en goed bereikbare laadpaal te vinden. In Nieuwegein zijn namelijk de meeste publieke laadpunten per 1.000 huishoudens: 13,6 in totaal. Dit is veel meer dan het provinciale gemiddelde van 8,6 per 1.000 huishoudens. De top 5 gemeenten in Utrecht met de hoogste laadpuntdichtheid is:
- Nieuwegein (13,6 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
- Bunnik (11,8 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
- Amersfoort (11,6 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
- Woerden (11,6 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
- Zeist (10,4 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
In Wijk bij Duurstede is juist de grootste inhaalslag te maken. Hier zijn slechts 2,3 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens.
Druk op publieke laadpunten neemt toe in Nederland
Tussen januari 2021 en januari 2022 is het aantal openbare laadpunten in Nederland toegenomen met bijna 30%. Ondanks deze sterke toename is de druk op laadpalen niet afgenomen. Het aantal elektrische auto’s op de weg is namelijk nóg harder gestegen. Zo was er begin 2022 gemiddeld één laadpunt per 4,7 elektrische auto’s, terwijl deze een jaar eerder nog gedeeld werd door 4,6 auto’s. In 2019 ging het nog om 2,2 elektrische auto’s per openbaar laadpunt.