Heel Nederland wordt hard geraakt door de Corona crisis. Winkelcentrum Cityplaza is daarom vrijdagmiddag 20 maart gestart met ‘Super Buur’; een open boodschappenservice voor en door de buurt. Het platform is opgezet via een Facebook groep en te vinden via de website en de Facebookpagina van het winkelcentrum. Het initiatief heeft als doel om vraag en aanbod met elkaar te verbinden tijdens de Coronacrisis. Inwoners, vrijwilligers en lokale ondernemers in en rondom Winkelcentrum Cityplaza worden opgeroepen zich aan te melden op het digitale platform. Ondernemers op Winkelcentrum Muntplein hadden eerder al een bezorgservice opgezet voor de bewoners rondom het winkelcentrum.
Super Buur brengt vraag en aanbod bij elkaar via Facebook
Super Buur ondersteunt mensen die vanwege de genomen maatregelen of door omstandigheden, zoals ziekte, ouderdom, angst of kleine kinderen zelf niet de deur uit kunnen voor hun dagelijkse boodschappen. Zij kunnen een oproep doen via Super Buur voor hulp. Via Super Buur krijgen vrijwilligers vervolgens de kans om een steentje bij te dragen aan het welzijn van de lokale gemeenschap, door deze dagelijkse boodschappen te doen en te bezorgen bij de hulpbehoevenden. Tenslotte biedt het initiatief lokale ondernemers op het gebied van (dagelijkse) boodschappen, vers en horeca ondanks de huidige situatie de kans om te blijven ondernemen via een digitaal kanaal.
Super Buur in de praktijk
Super Buur is een gratis boodschappenservice voor en door de community in de omgeving van het winkelcentrum. Mensen die hulp nodig hebben met hun dagelijkse boodschappen alsook vrijwilligers die hun steentje bij willen dragen worden van harte uitgenodigd om deel te nemen aan Super Buur van Winkelcentrum Cityplaza. Oproepen voor hulp met de boodschappen worden geplaatst in de Facebook groep Super Buur, zodat vrijwilligers op deze oproepen kunnen reageren. De vrijwilligers kopen de boodschappen bij de lokale ondernemers en bezorgen deze vervolgens bij de hulpbehoevenden thuis. Bij bezorging door vrijwilligers worden geen bezorgkosten gerekend en de adviezen van het RIVM en de Rijksoverheid gevolgd. Betaling van de boodschappen verloopt contactloos, veilig en snel via Tikkie of een Betaalverzoek.
Super Buur als testcase in meerdere steden
Het initiatief Super Buur is vandaag geïntroduceerd in Middenwaard in Heerhugowaard, Kronenburg in Arnhem en Cityplaza in Nieuwegein. Het doel is om vraag en aanbod met elkaar te verbinden. Het initiatief is ontstaan als antwoord op de Coronacrisis en sluit naadloos aan bij de visie van eigenaar Wereldhave; ‘Een gemakkelijker dagelijks leven voor de community’s in en rondom onze centers’.