Uit een onderzoek van energiebedrijf Nuon blijkt dat de laadpalen voor elektrische auto’s het minst worden gebruikt in Nieuwegein. Hiermee bungelt Nieuwegein onderaan het lijstje, dat aangevoerd wordt door Amsterdam. Dit onderzoek is onlangs verricht in plaatsen met meer dan 200 oplaadpalen voor electrische auto’s. Van de steden met meer dan 200 laadpunten is dus de kans het grootst om in Nieuwegein je auto op te laden. Hier is een laadpunt gemiddeld maar zo’n 5 uur per etmaal bezet. In Amsterdam is dit maar liefst 11 uur per dag.
‘Laadpaalbezetting is een interessant fenomeen’, aldus Nuon. ‘Veel auto’s die moeten worden opgeladen, zijn plug-in hybrides. Als een laadpaal verder dan 150 meter van de voordeur staat, of is weggestopt op een donkere, verlaten plek in de wijk, haalt dat het verbruik van een laadpunt flink omlaag. Een hybriderijder ’tankt’ dan liever op het werk of rijdt tijdelijk op fossiele brandstof.’
Omdat laden vaak samengaat met parkeren staan (deels) elektrische auto’s vaak uren aan een laadpunt gekoppeld, in veel gevallen langer dan noodzakelijk is om de auto op te laden. In Nieuwegein is dit over het algemeen niet het geval.