Vanwege het thuiswerken is de koffieconsumptie in het eigen huis sterk gestegen. Steeds meer mensen bestellen hun koffie online en genieten thuis van een lekker bakje koffie. De hoge kwaliteit koffie die eerst onderweg naar het werk gehaald werd bij het favoriete koffietentje, wordt nu in huis gehaald om toch een beetje het kantoorgevoel te krijgen. Toch is het anders, want je mist de beleving van het bijkletsen met collega’s bij het koffieapparaat.
Koffiedrinkend Nederland
Nederlanders drinken gemiddeld 8,4 kilo koffie per jaar. Dit blijkt uit een onderzoek uit 2019 van The International Coffee Organisation (ICO). Dit komt neer op ongeveer 4 koppen koffie per dag per Nederlander! Alleen in Finland (nummer 1 met 12 kilo per persoon), Denemarken, Noorwegen en IJsland drinken ze meer koffie. De koffieconsumptie stijgt echter nog ieder jaar onder Nederlanders. Wij zijn dus echt een land van koffieliefhebbers en ook op het werk is koffie gezet met verse koffiebonen bijna niet meer weg te denken.
Door de coronacrisis werd thuiswerken echter de norm en dit heeft de nodige veranderingen voor ons koffiedrinken meegebracht. Zo wordt bijvoorbeeld steeds meer gekeken naar luxere merken en echt goede koffie. Het drinken van koffie is tijdens het thuiswerken herondekt en er worden steeds meer soorten merken koffiebonen uitgeprobeerd zoals Lavazza koffie, Segrafredo, Dallmayr enzovoort. Ook wordt er geïnvesteerd in luxe koffiemachines om zelf de lekkerste koffie te kunnen zetten. Normaal drink je de koffie die op het werk beschikbaar is maar nu bij het thuiswerken kun je tijdens de online meetings door zelf jouw favoriete koffie zetten.
Koffietrends
Er zijn de laatste jaren meerdere trends aan de gang binnen de de koffiemarkt. De kennis over de koffie en de koffiebeleving worden steeds belangrijker voor de consument. Consumenten zijn steeds meer geïnteresseerd in het verhaal achter de koffie en de herkomst van de koffiebonen. “Waar komt de koffie vandaan en langs welke schakels in de keten gaat deze?”. Dit zijn vragen waar veel consumenten meer over willen weten. Nu we thuiswerken zoeken we steeds meer informatie op over de koffie die wij online inkopen en als leverancier is het dus zeer belangrijk om relevante en juiste informatie bij de koffie te geven. Consumenten van koffie worden steeds meer zelf koffie-experts en hebben veel kennis over de diverse soorten koffie.
Koffie is dus niet alleen een drankje, maar ook een beleving. De sociale interactie met collega’s bij het koffie apparaat of het gezellig een kopje koffie drinken met familie of vrienden is namelijk een zeer belangrijk deel van het koffiedrinken.