Beter zichtbaar in Google: hoe krijg je dat met jouw bedrijf voor elkaar? Bijna iedere internetgebruiker begint met een zoekopdracht in de zoekmachine. Als je daar goed vindbaar bent levert dat dus heel veel extra bezoekers op. Meer bezoekers leiden tot meer klanten, dus tot een hogere omzet.
Maar, hoe bepaalt Google welke pagina’s en websites er bovenaan de zoekresultaten staan? De zoekmachine wil gebruikers de best mogelijke informatie bieden. Je kunt jouw website optimaliseren om een betere online indruk te maken. En om meer waarde te bieden aan nieuwe bezoekers. Het is die online waarde die je creëert waar Google je vervolgens voor beloont.
Aan de slag met SEO
De zichtbaarheid in Google verbeter je met de optimalisatie voor SEO. Het staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands spreken we van zoekmachineoptimalisatie.
Door jouw website te optimaliseren voor de zoekmachine zorg je ervoor dat jouw bedrijf beter zichtbaar wordt. Google toont jouw website op de eerste pagina met zoekresultaten, of zelfs helemaal bovenaan. Dat zorgt ervoor dat gebruikers jouw website of webshop als eerste zien.
Om jouw bedrijf zichtbaar te maken in Google werk je aan drie belangrijke elementen:
▪ Technisch goede basis
▪ Sterke SEO-teksten
▪ Online autoriteit
1. Technisch goede basis
Een technisch goede basis is belangrijk om de verdere SEO-optimalisatie op te bouwen. Een websitebouwer of onlinemarketingbureau kan je daarmee helpen. Vraag ze om een website te bouwen met pagina’s die een korte laadtijd hebben. En voorkom onnodige plugins waar je toch geen gebruik van maakt.
Tip: in de meeste gevallen is een website in een CMS zoals WordPress een goede keuze.
2. Sterke SEO teksten
Laat vervolgens sterke SEO teksten schrijven. Zoek een SEO tekstschrijver die je daarbij kan helpen als je zelf niet zo’n schrijver bent. Bepaal samen met de schrijver welke zoektermen voor jouw website en bedrijf belangrijk zijn.
Maak nieuwe pagina’s aan voor die zoektermen. En laat de tekstschrijver een sterke (informatieve) tekst schrijven. Google hecht veel waarde aan waardevolle informatie. De zoekterm moet er op een natuurlijke manier in terugkomen.
Tip: wil je de SEO teksten liever zelf schrijven? Schrijf een zo sterk mogelijk verhaal. De kans is groot dat de zoektermen er bijna vanzelf goed in terugkomen. Het is niet meer nodig om de zoekterm in iedere alinea meerdere keren terug te laten komen.
3. Online autoriteit
Bouw ten slotte zoveel mogelijk online autoriteit op. Verzamel links vanaf andere websites naar die van jouw bedrijf. Vraag bijvoorbeeld een linkbuilder of een specialist in online autoriteit om je daarbij te helpen.
Iedere link vanaf een andere website naar die van jou is voor Google een signaal dat je blijkbaar waarde te bieden hebt. Zie het maar als aanbevelingen op een verjaardag met een aantal mensen waarmee je staat te kletsen. Als iemand anders over jou vertelt dat je zo’n goede specialist bent is dat een duidelijk teken aan de wand dat je waarde biedt. Zo werkt het met online links ook.