Het is net een uurtje maandag 30 maart 2020. Terwijl ik dit schrijf als ‘Jan met de Pet’ slaapt u al. Onze redactie draait momenteel 24 uur per dag. De foto- en videografen blijven thuis. Ook onze stadsbioloog Udo Tenge heeft, in verband met het Corona-gedoe, even zijn buiten activiteiten op ons verzoek stilgelegd. Op de redactie communiceren we alleen nog maar digitaal. Dat is iets wat ons niet vreemd is. Dit doen wij al 25 jaar. Ons feestje, ons jubileum van een Kwart Eeuw het nieuws brengen over Nieuwegein, is een beetje in duigen gevallen. Maar dat gaan we vast nog wel met z’n allen vieren toch? Dat komt goed! Zeker voor alle 27 medewerkers komende zomer tijdens de BBQ bij ons op kantoor.
Deze keer is de hoofdredacteur van De Digitale Stad Uw ‘Jan met de Pet.’ Jan is vaak een mysterieus persoon. Dat kan een vrouw zijn en soms een man. Hier is niets discriminerends aan. Ook niet aan onze LHBT inwoners hoor. De burgemeester heeft zojuist, aan zijn collega in onze toenmalige vriendschapsstad Pulawy in Polen, een mooie brief gestuurd. Dit naar aanleiding van ons schrijven om goed op te letten dat ook de LHBT-ers in die Poolse stad pracht mensen zijn. En dat vinden wij ook, waar dan ook.
Nu vraagt u zich af, wat heeft de kop van dit artikel met dit alles te maken. Nou niets. Soms schrijf je over dingen en wil je een inleiding hebben. Die gaat deze keer over het brengen van het nieuws en wie doet dat eigenlijk vandaag de dag.
Wist u uit alle media; papier, overheid of de radio dat onze Job Hoegée, ons langstzittende raadslid van Nederland, afgelopen donderdag op 88-jarige leeftijd is overleden? Daar schreven wij gelijk over op www.pen.nl. U kon het lezen op uw Digitale Stad Nieuwegein, de krant eigenlijk van vandaag de dag. Een papieren krant is, hoe graag je het ook in stand wilt houden, vergane glorie. Helaas, passé. Passé, een voltooid deelwoord van passer ‘voorbijgaan’ of ‘achterhaald.’ Net zoals analoge Televisie.
Vanuit allerlei instanties krijgen wij op de redactie binnen dat kranten, zoals ons lokale papieren huis-aan-huiskrantje dat, als u geluk hebt, op de woensdag op uw mat valt, financieel gesteund moet gaan worden. Onlangs hebben de politiek partijen in Den Haag; de ChristenUnie, het CDA, D66 en zelfs de VVD geopperd om in tijden van crisis, deze keer de Corona-crisis, lokale kranten financieel te moeten gaan steunen. Maar wordt de lokale krant in Nieuwegein niet al jaren financieel gesteund? Wat denkt u dat de wekelijkse gemeentepagina’s in dat krantje ons kost aan gemeenschapsgeld? Ik kan het weten, want ik als ‘Jan met de Pet’ heb deze gemeentepagina’s een keer twee jaar weggehaald naar het andere lokale krantje, toendertijd Ons Nieuwegein. Dat was een leuk spel, he Bert?
De Regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie willen dat het kabinet noodlijdende lokale en regionale kranten gaat ondersteunen. De partijen roepen minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) in schriftelijke vragen op om met een financiële regeling te komen.
De maatregelen zijn nodig omdat de lokale en regionale kranten in financieel zwaar weer zijn beland. Door de Corona-uitbraak zien deze bladen hun advertentiemarkt opdrogen, schreef branchevereniging NNP vorige week. Bij de NNP zijn ongeveer vierhonderd gratis bladen aangesloten.
De coalitiepartijen vragen minister Slob onder meer of hij bereid is “om met de uitgevers van huis-aan-huiskranten in overleg te treden over de mogelijkheden om de huidige kritieke financiële situatie te overbruggen.”
VVD, CDA, D66 en ChristenUnie wijzen onder meer op uitspraken die Slob in het verleden deed over het belang van lokale en regionale kranten. Zo vragen ze de minister of hij nog altijd van mening is dat “huis-aan-huiskranten een belangrijke rol spelen in het geven van informatie of een kritische blik op bijvoorbeeld raadsvergaderingen en initiatieven uit de buurt.”
Door de financiële problemen bij de lokale en regionale kranten zijn er nu al edities die noodgedwongen hun oplages omlaag hebben geschroefd. Dit zou voor veel huis-aan-huisbladen dreigen als de huidige situatie zo blijft, omdat de kosten dan hoger worden dan de inkomsten.
Naast een inleiding wil je ook een eind hebben, een soort van conclusie. Wie schreef ook alweer een dag na het overlijden van een prachtmens als Job Hoegee? En wat is de definitie van een lokale krant! De Digitale Stad Nieuwegein brengt graag het nieuws. En die gemeentepagina’s uit het lokale krantje? Die verspreiden wij gratis. Dat doen wij al 25 jaar. Deze lokale krant op internet.
Wij, als Digitale Stad Nieuwegein (www.pen.nl) zullen altijd een belangrijke rol spelen in het geven van informatie of een kritische blik op bijvoorbeeld raadsvergaderingen en initiatieven uit de buurt. Dat deden wij in 1995 al, dat zullen we de komende 25 jaar ook blijven doen. Zonder Staatssteun! Zo blijven wij onafhankelijk en kritisch én ‘leggen wij alleen verantwoording af aan ons zelf en aan Koning Salomo’, zoals Job Hoegée zei aan Jan Peter Balkenende (CDA), toen hij hem in 2008 mocht ontmoeten vanwege zijn 50-jarig jubileum als langstzittende raadslid in het Catshuis.
‘Jan met de Pet’
Martin Reijmerink
Hoofdredacteur van De Digitale Stad Nieuwegein
De huis-aan-huisbladen worden in grote oplagen gedrukt, een eis / wens van de adverteerders. Maar door een gebrek aan bezorgers én de NEE / NEE stickers waarmee steeds meer mensen aangeven geen prijs te stellen op huis-aan-huis bladen en ongeadresseerd reclamedrukwerk valt het lokale sufferdje maar bij een beperkte aantal huishoudens op de deurmat, waarna ie vervolgens vaak ook nog eens ongelezen in de papierbak belandt. Wat een papierverspilling ! Het aantal mensen dat dus echt bereikt wordt is beperkt.
De huis-aan-huisbladen hebben inmiddels ook een digitale variant en de gemiddelde 70 plusser (de doelgroep voor deze bladen) is echt voldoende digitaal om de overstap te kunnen maken. Zo’n digitale versie is flexibeler, als er nieuws is dan hoef je niet te wachten maar kan direct plaatsen. Het is wel gebruikelijk dat de gemeente via een lokaal huis-aan-huisblad haar inwoners informeert maar wellicht is het goed om eens te kijken naar de mate waarin dat nieuws ook daadwerkelijk gelezen wordt. En dat vervolgens afzetten het bereik via andere media. Het zou maar zo een hoop bomen per jaar kunnen schelen en dat past toch wel bij een overheid die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan.