Tegenwoordig is online marketing een belangrijk onderdeel geworden van organisaties. Het is dé manier om zichtbaar te worden bij de doelgroep en de interactie met hen aan te gaan, mits je relevant genoeg bent natuurlijk. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Achter deze activiteiten zitten namelijk marketeers die diverse online strategieën bedenken om de organisatiedoelstellingen te behalen. Denk jij dat je zo’n baan in de online marketing wel ziet zitten? Lees dan snel verder, want wij vertellen je er graag meer over!
Wat doet een online marketeer?
Een online marketing is, zoals de naam al doet vermoeden, werkzaam bij een online marketing bedrijf óf werken ze zelfstandig. Een online marketeer wordt ook wel een internet marketeer of digital marketeer genoemd. Dit komt doordat de marketeer zich bezig houdt met allerlei online processen. De online marketeer neemt de strategie voor zijn of haar rekening en voert deze ook uit via verschillende online kanalen. Denk bijvoorbeeld aan campagnes op social media, vindbaarheid in zoekmachines, maar ook door middel van e-mailmarketing. Welke middelen nodig zijn, hangt af van de doelstellingen van het bedrijf en waar de doelgroep te vinden is. Verder doet een online marketeer ook onderzoek naar de markt, dus ook de concurrentie én naar de doelgroep.
Aan wat voor soort taken kan ik denken?
Nu je ongeveer weet wat een online marketeer doet, ben je vast nieuwsgierig naar de verschillende taken die de online marketeer heeft. Dit verschilt per organisatie en per opdrachtgever, maar we kunnen je wel een indicatie geven. Ten eerste moet de online marketeer goed op de hoogte zijn van het vakgebied. Op deze manier kun je je gericht bezig houden met het optimaliseren van conversies, performance en het verkeer op bijvoorbeeld de website. Hierbij ben je ook verantwoordelijk voor het opstellen van campagnes, het controleren van de website en analyse tools maken.
Hoe word ik een goede online marketeer?
Er zijn diverse opleidingen die je klaarstomen voor het online marketing werkveld. Zo doen veel marketeers een opleiding in Communicatie, Marketing of Media. Verder kun je makkelijk bijgeschoold worden via verschillende cursussen en trainingen. Zo kun je online marketing boeken bestellen en meer leren over diverse facetten van het vak. Soms is het ook zo dat als je eenmaal bij een organisatie komt werken op de marketingafdeling, dat zij je bepaalde trainingen aanbieden om nóg meer kennis te krijgen over bepaalde onderwerpen.