Invloed rekenkamer op tarieven voor de afvalstoffenheffing

Heeft het onderzoeksrapport van de rekenkamercommissie invloed op de tarieven voor de afvalstoffenheffing in 2007?
Op 29 augustus jl. heeft de rekenkamercommissie haar eerste onderzoeksrapport over de ondergrondse containers voor inzameling van glas en papier aan de raadscommissie RIM (Ruimtelijke Ontwikkeling, Infrastructuur en Milieu) gepresenteerd. De rekenkamercommissie is een commissie die door de gemeenteraad van Nieuwegein medio 2005 is ingesteld. Deze commissie verricht kritische en onafhankelijke onderzoeken naar de effectiviteit en efficiency van het gemeentebestuur en de gemeentelijke organisatie.De conclusies van het rapport laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Geconcludeerd wordt dat: • De doelstelling betreffende het verbeteren van de hoeveelheid gescheiden afval niet is gehaald • De uitgetrokken tijd voor invoering van dit traject is overschreden • Het door de gemeenteraad hiervoor uitgetrokken krediet is overschreden? • De exploitatie duurder is • De informatievoorziening, zowel naar de burgers als intern voor de organisatie, niet toereikend is geweest. De financiële gang van zaken van het project is volgens de rekenkamercommissie moeilijk na te gaan. Heldere, begrijpelijke stukken ontbreken. Door tussentijdse wisseling van de projectleiding heeft het project een aanzienlijke vertraging opgelopen waardoor de uitvoeringsperiode van 1 jaar voor het gehele project, wat de rekenkamercommissie toch al als onrealistisch bestempelde, in totaal 5 jaren in beslag heeft genomen. Vanwege het ontbreken van heldere en begrijpelijke stukken is het raamkrediet (dit is een totaalkrediet, dat dus niet op onderscheidene onderdelen is gespecificeerd) dat voor dit project afgegeven was door de gemeenteraad overschreden, ondanks dat de Europese aanbestedingsprocedure nog heeft geleid tot een besparing van € 200.000. De kredietoverschrijding en het niet halen van de vooraf gestelde scheidingsnormen hebben geleid tot duurdere exploitatiekosten. Deze laatste kosten worden afgewenteld op de Nieuwegeinse burgers in de vorm van de jaarlijks te betalen tarieven voor de afvalstoffenheffing. De fractie van het CDA heeft dan ook de nodige vragen gesteld aan zowel de vertegenwoordigers van de rekenkamercommissie tijdens haar presentatie op 29 augustus jl. als de wethouder Financiën. De belangrijkste vragen waren: 1. heeft het college wel rechtmatig gehandeld? Door de accountant zijn goedkeurende accountantsverklaringen afgegeven over de laatste jaarrekeningen, waarbij deze zowel cijfermatig als rechtmatig zijn goedgekeurd. 2. welke verbeteringen worden aanbevolen? 3. wat zijn de gevolgen voor de toekomstige tarieven voor de afvalstoffenheffing? De rekenkamer heeft geantwoord dat het college rechtmatig heeft gehandeld, omdat de gemeenteraad een raamkrediet had afgegeven voor dit project. Of de middelen echter efficiënt en effectief zijn ingezet is niet te beoordelen, omdat de afzonderlijke kredietonderdelen niet zijn gespecificeerd. Geadviseerd wordt dan ook aan de gemeenteraad om in de toekomst bij dergelijke projecten naast heldere en meetbare beleidsdoelen ook op onderdelen gespecificeerde kredieten af te geven. Verder adviseert de rekenkamercommissie om een vast kader op te stellen ten behoeve van de professionalisering van het projectmanagement binnen de gemeente. De archivering dient daarvan deel uit te maken. Tenslotte beveelt de rekenkamer aan om alsnog werk te maken van het verbeteren van de scheidingspercentages en hiervoor beleid te ontwikkelen. Momenteel worden zowel de landelijke scheidingsnorm als de Nieuwegeinse scheidingsnorm niet gehaald. De wethouder Financiën heeft aangegeven dat het college zich op dat moment in het kader van de begrotingssamenstelling voor 2007 – 2011 aan het beraden is over de het te voeren tarievenbeleid voor de plaatselijke belastingen en heffingen. Hij deelt de mening van de CDA-fractie dat de Nieuwegeinse burgers niet de dupe mogen worden van hogere tarieven voor de afvalstoffenheffing voor 2007 – 2011 door afwenteling van hogere invoeringskosten van het scheiden van afval. Hij beraadt zich samen met het college dan ook hoe hij dit probleem het beste kan oplossen. De CDA-fractie zal de wethouder Financiën en het college hierin kritisch blijven volgen. Hogere lasten vanwege het niet op orde hebben van de interne organisatie mogen wat onze fractie betreft op geen enkele wijze worden afgewenteld op de burgers van Nieuwegein in de vorm van hogere belastingtarieven!! Herman van Wiggen, Gemeenteraadslid van Nieuwegein voor het CDA.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk