Als je een website maakt of laat maken voor je bedrijf dan moeten daar natuurlijk ook goede teksten op worden gezet. Teksten die duidelijk maken wat je te bieden hebt aan je klanten of opdrachtgevers en die uitnodigen om een bestelling te doen of een offerte aan te vragen. Je kunt deze teksten zelf schrijven, maar niet iedereen is daar even goed in. Een tekst mag geen taalfouten bevatten of zinnen die niet goed lopen. Ook moet de tekst natuurlijk inhoudelijk juist en actueel zijn. Als je niet zeker bent van je eigen schrijftalent dan kun je hiervoor ook een professional inschakelen.
Prettig leesbare teksten
De teksten op je website zijn er in de eerste plaats voor de bezoekers en pas in de tweede plaats voor de zoekmachines. Niet dat die laatste niet belangrijk zijn, maar zij kopen jouw producten niet of willen dat je bij hen komt schilderen of verbouwen. Een professionele tekstschrijver zal zich dan ook verdiepen in jouw bedrijf en jouw klanten. Aan de hand daarvan worden de teksten geschreven. Zo moet er bijvoorbeeld een afweging worden gemaakt of je je bezoekers met ‘je’ of met ‘u’ aanspreekt. Dat laatste hangt af van de aard van je bedrijf en hoe je hier zelf in staat. Daarnaast moeten de teksten de taal van de bezoekers en klanten spreken.
Teksten voor zoekmachines
Voordat iemand op jouw website een aankoop doet of om meer informatie vraagt, moet deze persoon je website eerst vinden. Daarvoor gebruiken we zoekmachines. De bekendste is Google. Een gebruiker typt hier een zoekterm in. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat die zoekterm zo veel mogelijk overeenkomt met teksten op jouw bedrijf. Daarvoor wordt SEO copywriting toegepast. In een SEO tekst komen bepaalde zoekwoorden en zoekwoordcombinaties voor. Het liefst zo onopvallend mogelijk, zodat het niet storend is voor de bezoekers van de website. De zoekmachines pikken deze zoekwoorden op. Ze slaan ze op in combinatie met het webadres. Als iemand vervolgens een zoekmachine gebruikt ‘herinnert’ de zoekmachine zich de bewuste website en geeft deze als suggestie. Nu is het natuurlijk wel zo dat zoektermen door veel meer mensen worden gebruikt. De kans dat je bovenaan in de zoekresultaten komt wordt kleiner naarmate jouw zoekwoorden algemener zijn.
Unieke content op je website
Zorg er altijd voor dat de teksten op je website uniek zijn. Kopieer ze in ieder geval nooit van anderen. Dat kan je op een aanklacht wegens plagiaat komen te staan. Maar ook teksten die sterk lijken op dat wat ook op andere websites staat is geen goed idee. Zoekmachines hebben namelijk een sterk lerend vermogen. Als ze steeds dezelfde teksten tegenkomen op websites dan worden die als spam aangemerkt. Dat betekent dat ze niet meer meedoen in het vergroten van de vindbaarheid van jouw website door de zoekmachines. Pas daarom op met het gebruik van ChatGPT en andere tools om teksten te genereren. Unieke content ontstaat alleen in het hoofd van een bevlogen tekstschrijver.