Sinds de eerste release in april 2002 blijft SAP Business One (SAP B1) zich verbeteren. Of het nu gaat om financiën of HR, administratie of operations: SAP Business One kan kernprocessen in verschillende sectoren automatiseren en verbeteren. In deze blog leggen wij uit hoe SAP Business One specifiek de aankoopbeleving van uw klanten kan verbeteren.
Elk bedrijf bedient zijn klanten door hen goederen, diensten of beide te leveren. Elke bevestigde zakelijke transactie begint met de ontvangst van een inkooporder en eindigt met de levering van de goederen of diensten.
Als leverancier kan je op verschillende manieren bestellingen van uw klanten ontvangen. Uw klanten kunnen bijvoorbeeld bestellen via een telefoontje of een EDI-bericht (Electronic Data Interchange) dat automatisch wordt omgezet in een PO (Purchase Order) in uw IT-systeem.
Maar dan begint het pas. Er zijn diverse factoren die zorgen voor variaties in het bestelproces. Als je een nicheproduct of -dienst levert zijn klanten bijvoorbeeld veel langer bereid te wachten dan wanneer je moet opereren via een dealernetwerk in een zeer concurrerende markt.
Echter, in beide gevallen geldt dat je jouw klanten een zo goed mogelijke bestelervaring wilt bieden. Precies daar komen de oplossingen van SAP Business One in beeld. Laten we eens kijken hoe SAP Business One uw bedrijf kan helpen om B2B-ervaring voor klanten te verbeteren.
Van telefoontje naar Customer Portal
SAP Business One vervangt de traditionele handmatige workflow. Een handmatige verwerking van orders kan het totale bestel- en verkoopproces aanzielijk vertragen. Verwerk je orders nog handmatig dan is de kans op menselijke fouten groot, en elke fout kan zeker leiden tot een slechte klantervaring.
Een traag proces en de kans op menselijke fouten maken de handmatige orderverwerking tot een verouderde werkwijze in de concurrerende markt van vandaag de dag.
Klanten van bedrijven die SAP Business One oplossingen gebruiken, kunnen op het Customer Portal het volledige proces zien en op elk moment de nodige wijzigingen aanbrengen.
De workflow blijft – ondanks tussentijdse wijzigingen – geautomatiseerd en bedrijven kunnen gemakkelijk de kans op vertragingen in bestellingen of menselijke fouten elimineren. Het resultaat is dat klanten een uitstekende ervaring hebben.
Belangrijkste voordelen van Customer Portal in SAP Business One:
- Maakt bestel- en verkoopprocessen transparanter. Het voordeel hiervan is dat uw klanten precies op de hoogte zijn van de status van hun bestelling en inzicht hebben in de (interne) voortgang daarvan. Doordat zij meldingen over het verloop van hun bestelling ontvangen zijn zij geduldiger en zullen je niet lastig vallen met vragen over de levertijd.
- Vermindert de kans op fouten door een aanzienlijke vermindering van menselijke tussenkomst. Doordat er niets hoeft ‘overgetypt’ te worden en er geen papieren orders worden ingediend kan er niets kwijtraken of foutief worden ingevoerd.
- Verhoogt de snelheid en efficiëntie. Is de ene medewerker klaar met zijn of haar deel van het bestelproces? Dan kan de volgende medewerker direct aan de slag. Immers: alle informatie die nodig is voor de verwerking van de order is direct beschikbaar en voor handen.
- Stelt gebruikers in staat elke transactie met gemak af te handelen. Niet alleen het orderproces maar ook het Purchase to Pay proces wordt door SAP Business One gedigitaliseerd, met alle voordelen vandien voor zowel de klant als uw eigen organisatie.
- Zorgt voor een optimale aankoopbeleving voor iedere klant. Een digitaal bestelproces, zoals in de Customer Portal van SAP Business One zorgt ook bij de klant voor duidelijkheid en overzicht. Bovendien is digitaal bestellen vaak minder werk, dan handmatig een order doorgeven. Win-win dus.
- Geeft uw bedrijf een concurrentievoordeel en verhoogt de verkoop. Je wilt graag met kop en schouders boven uw concurrenten uitstijgen. Dat kan met SAP Business One eenvoudig door sneller en efficiënter te zijn en een betere aankoopbeleving te bieden. Wellicht kan je zelfs op prijs beter concurreren wanneer uw businessprocessen intern beter op elkaar afgestemd zijn.
Conclusie
Verbeterde B2B-ervaring kan een game-changer zijn in elke business waar de concurrentie hoog is. Je kunt je bedrijf laten groeien door snel en efficiënt aan de behoeften van dealers en eindgebruikers te voldoen, terwijl je hen een optimale customer experience biedt.
Een op maat gemaakte SAP Business One ERP-oplossing kan de efficiëntie van uw organisatie verhogen door bestel- en verkoopprocessen te vereenvoudigen. Vraag de ervaren SAP Business One consultants van Logres Business Solutions eens om hulp. Wij maken graag een afspraak met je om de mogelijkheden te bespreken.