Het moest een bijzonder feestelijk jaar worden voor de Historische Kring Nieuwegein: de vereniging bestaat 25 jaar. Maar juist in dit jubileumjaar sloeg het noodlot toe. De besmettelijke kippenziekte vogelpest veroorzaakte dood (en verderf) en zorgde ervoor dat het ‘thuishonk’ van de vereniging, het Museum Warsenhoeck, gelegen op het terrein van kinderboerderij IJsselstee, geruime tijd verboden terrein was. Verboden voor de leden van de vereniging, voor alle werkgroepen en voor bezoekers van het museum.
Daarom konden geplande tentoonstellingen niet op het oorspronkelijke tijdstip doorgaan. De Historische Kring ging echter niet bij de pakken neerzitten. Vanaf het moment, dat het terrein van de kinderboerderij in het park Oudegein weer volledig toegankelijk was, stortten veel vrijwilligers zich vol overgave aan de organisatie van liefst drie gloednieuwe exposities. Op de eerste plaats is er een speciale tentoonstelling ‘De Boer op…boerderijen in Nieuwegein’, in het kader van het Jaar van de Boerderij. Omdat de Historische Kring Nieuwegein jubileert, stelt de vereniging in een andere expositie ook zichzelf tentoon. De bezoekers kunnen kennismaken met of herinneringen ophalen aan 25 jaar verenigingsleven, bijzondere schenkingen, uitgaven van Cronyck de Geyn, het kwartaalblad van de Kring, en verworven voorwerpen. Deze twee tentoonstellingen worden zondag 7 september om 14.30 uur geopend door Ben Seijger, de huidige bewoner van de gerestaureerde boerderij Zuilenstein. De beide tentoonstellingen krijgen een semi-permanent karakter. Zij zullen, naar het zich laat aanzien, zeker een half jaar te bezichtigen zijn.
Om het feest compleet te maken gaat een week later, op zondag 14 september, een derde tentoonstelling van start. Op de hooizolder van museum Warsenhoeck laten twee Nieuwegeinse vrouwen hun talenten op hedendaags kunstgebied zien. Marie-José Rademaker exposeert beelden en tekeningen, terwijl Noëlle van Benthum aquarellen en gemengde technieken exposeert. Samen hebben ze tevens collages gemaakt. De twee Nieuwegeinse kunstenaressen hebben hun gezamenlijk werk ‘Oriënt’ als titel meegegeven, omdat z e zich hebben laten inspireren door Oosterse landen en culturen, zoals India en Tibet.