Bij sommigen van u is het bekend dat ik werk in het onderwijs. Om precies te zijn in het VMBO onderwijs. Vanuit deze achtergrond wil ik graag reageren op alle commotie rond het Nieuwe Leren. Het Nieuwe Leren zit namelijk in de hoek waar de klappen vallen. Het is niet goed of het deugd niet. Hierop wil ik graag een kleine nuance aanbrengen. Binnen het VMBO, het oude LBO, is het nieuwe leren een verademing. Ik denk dat de meeste VMBO docenten het er wel over eens zijn dat deze kinderen beter leren als ze dat met de handen mogen doen. De basisvorming verplichte ons veel theorie vakken te geven. Nu met het Nieuwe Leren kunnen we de kinderen weer met de handen laten werken. Ook kunnen we nu gericht aandacht geven aan het aanleren van vaardigheden. Onze leerlingen gaan namelijk na het VMBO aan het werk, en moeten dan wel weten hoe ze zich moeten gedragen. Deze leerlingen hebben niet de luxe van 5 of 6 jaar naar school, en dan nog eens een vervolgopleiding van 4 of 5 jaar. Na 4 jaar moeten ze er klaar voor zijn! En dat kunnen we beter bereiken als we inzetten op vaardigheden. Leren onze kinderen dan helemaal niets. Niks is minder waar. Ook onze leerlingen gaan gewoon 32 uur naar school en krijgen 32 uur begeleiding. We zitten kort op de kist, want iemand van 13 of 14 moet je goed begeleiden. Ze krijgen de vrijheid die ze aankunnen, maar wel onder toezicht van uiterst betrokken docenten. En ze krijgen natuurlijk gewoon les, want de lesstof moet gehaald worden. De discussie over het Nieuwe Leren die nu wordt gehouden is te algemeen. Laten we benoemen voor welk onderwijs het nieuwe leren wel of niet geschikt is. Maar praat niet over het Nieuwe Leren alsof een VMBO en een HBO gelijk zijn. Daarvoor zijn de niveau’s te verschillend en de leerlingen ook. Bram Kluiters Raadscommissielid SOC.