“Doet de gemeente dan niets goed? Zeker wel. Maar daarover volgende week…” Dit was de laatste zin van mijn vorige column. Beloofd is beloofd en dus gaan we het daar over hebben.De gemeente doet allerlei zaken prima. Zo kreeg ik in één week tijd een waarschuwing dat ik mijn paspoort moet vernieuwen en dat mijn straat geborsteld gaat worden. Beide informaties keurig op tijd en voorzien van goede informatie. Het kan dus wel en over de gemeentelijke basisadministratie en de stadswinkel kunnen we positief zijn. Soms moet er wat gewacht worden, maar de daarover bekende cijfers tonen aan dat het meestal redelijk is. Natuurlijk, als u allemaal tegelijk twee weken voor uw vakantie voor een nieuw paspoort komt, is de kans op langere wachttijden aanwezig.Ook de reinigingsdienst doet prima werk. De telefoon van de gemeente wordt meestal vlot opgenomen; doorverbinden loopt ook goed en daarachter vindt u of een telefonisch bericht of een collega wanneer de door u gezochte persoon er niet mocht zijn. Het gaat niet altijd perfect, maar wanneer ik een firma bel, krijg ik soms ook het antwoordapparaat. Om over de service van energieleveranciers of telefoonmaatschappijen maar te zwijgen.De berichtgeving van de gemeente is correct. In de gemeentelijke pagina’s van de lokale krant, op de website en eventueel in de gemeentegids, in folders, het is er allemaal. U moet natuurlijk wel zelf willen kijken en lezen.De lijst kan nog veel langer zijn, maar het sturende principe is eigenlijk belangrijker. Een gemeente is een procesorganisatie. Zij is vooral goed in die dingen die ze met eigen, vaak ervaren mensen uitvoert en waarbij de resultaten goed te meten zijn. Des te meer er via standaardmethoden gewerkt kan worden, des te beter het gaat. Hoe beter het management weet wat er gedaan wordt en wat de functies inhouden, des te minder fouten er gemaakt worden. Fouten gebeuren. Het zijn zelfs tekens dat er gewerkt wordt. Fouten goed corrigeren hoort daar vervolgens ook bij. De juiste hoeveelheid informatie verstrekken ook. Het geheim van Nieuwegein, dat eigenlijk geen geheim is maar gewoon een goede manier van werken, mag best wat meer in het zonnetje gezet worden.Wanneer je het zo bekijkt is gemeente gewoon een bedrijf. Met vaak veel meer producten dan een commercieel bedrijf. Met vaak ook veel meer verandering dan een commercieel bedrijf. Dat maakt werken bij een gemeente ook zo interessant. Dat maakt dat de meeste mensen gewoon lekker bezig zijn en daar plezier in hebben. Dat vraagt om goed management en enthousiasme. Als je in de politiek bezig bent kom je die mensen tegen en het is vaak een plezier om met ze te werken. Wij mogen in Nieuwegein best trots zijn op wat in dat stadhuis allemaal gedaan wordt voor onze stad.Tja, daar kijkt u dan van op na de kritiek van verleden week. Hoe rijmt dat nu met elkaar? Nu, dat rijmt helemaal niet. De zwakte van Nieuwegein zijn de projecten, die vaak uitlopen, veel meer gaan kosten dan begroot en waarvan het einde nauwelijks in zicht is. We zijn slecht in het managen van projecten. We geven er bergen geld aan uit, doen het kennelijk niet goed en wat er mis kan gaan, gaat dan ook prompt mis.Van fijn stof tot hoogspanningskabels. Van juridische schermutselingen tot het verkeerd adresseren van documenten. Van het onhandig managen van duur betaalde experts van buiten de organisatie tot de kennelijk niet optimale organisatie van college en directeurenteam en van de raad die er naar kijkt en niets doet. Dan ontstaat er ondanks heel veel sleuren van enkelen toch te weinig momentum om zaken voor elkaar te krijgen zoals gepland. Jammer en zonde. Volgende week gaan we daar een voorbeeld van geven. Hoe je niet om moet gaan met een toekomstig stadhuis.