“Eigenlijk was het een 1-april-grap”, vertelt Mare. Samen met groep-8-klasgenoot Danijela organiseerde zij op 23 juni een Harry Potter Dag op Montessorischool De Vleugel aan het Mozartplantsoen in de wijk Zuilenstein in Nieuwegein. Allebei zijn ze een grote Harry Potter fan. “Het idee was dat we de rest van de school voor de gek zouden houden door net te doen alsof J.K Rowling, de auteur van de Harry Potter boeken, op school zou komen op de Harry Potter Dag. “Maar 1 april viel bij ons op een studiedag, dus we waren helemaal niet op school”, lacht Mare. Hoewel de grap in het water viel, bleef de Harry Potter Dag in hun hoofd rondzingen. Dus trokken ze de stoute schoenen aan en klopten aan bij Doreen Rambags, schoolleider bij De Vleugel. Rambags zag wel iets in hun idee en op 23 juni namen beide dames de leerlingen van groep 3-8 mee op avontuur door de magische wereld van Harry Potter.
Bij de les potions bereiden de leerlingen toverdranken, met Mare helemaal links en Danijela rechts op de foto
Natuurlijke nieuwsgierigheid aanwakkeren
Rambags: “Als Montessorischool vinden wij het belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen om dat waar ze enorm enthousiast over zijn verder te ontwikkelen. Als een onderwerp je raakt wil je er meer over weten en dan kom je vanzelf tot leren. Wij wakkeren de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen graag aan.” De meiden zijn in het project door Rambags zelf begeleid. “We gooien kinderen niet zomaar in het diepe. Als we kiezen om een idee uit te voeren, dan hebben we er meteen ook een beeld bij wat ze ervan kunnen leren. We werken heel doelgericht en nemen onze leerlingen daarin mee.” Dus leerden Mare en Danijela de beginselen van projectmanagement. Dat namen ze heel serieus. Ze verdeelden taken en verantwoordelijkheden en zorgden ervoor dat ze klasgenootjes bij hun project betrokken.
Op 23 juni is het zover. In de school hangen de vlaggen van de verschillende huizen van Zweinstein, toverstokken wapperen aan een lijn in de gang en zelfs de ingelijste verboden van het quasi-vriendelijke hoofd van de school uit boek vijf van de Harry Potter reeks, Dorothea Omber, zijn terug te zien. Als je goed kijkt zie je Hedwig, de uil van Harry Potter, de sorteerhoed en de brillen van Harry Potter en Luna Leeflang als decoratie aan de muur hangen.
Tovervoetbal
Als leerling-tovenaars worden de kinderen in groepjes verdeeld. Ze krijgen verschillende lessen van een heuse professor uit groep 7 of 8. Een van de lessen is ‘potions’ waar ze de ingrediënten van een toverdrank bij elkaar zoeken. Ze leren ook spreuken, verweer tegen de zwarte kunsten, waarzeggen en spelen een potje tovervoetbal. Ook Voldemort en Dorothea Omber zijn van de partij. In de groepjes zitten kinderen uit verschillende leeftijden bij elkaar. Ook dat is typisch Montessorisch. “In het Montessori-onderwijs is het gebruikelijk dat kinderen van drie verschillende leeftijden bij elkaar in de klas zitten. Zo ben je eenmaal de jongste, eenmaal de middelste en eenmaal de oudste. In al die rollen leer je weer iets anders” aldus Rambags.
Kinderen die dat leuk vinden mogen verkleed komen. Toverspreuken als ‘expecto patronum’ en ‘avada kedavra’ slingeren je om de oren. Je merkt meteen dat veel kinderen de boeken (voor)gelezen of de films gekeken hebben. Een piepkleine Harry Potter zwaait driftig met haar toverstokje. Wat vinden de leerlingen het leukste van de dag? Potions wordt veel genoemd. Een van de meisjes voelt zich na het drinken van de toverdrank al een beetje een kat worden. Het ziet er ook heel spannend uit met al die glazen flessen en potjes met benamingen als ‘oogappelsap’ of ‘goblin bloed’. Zelf gewone blaadjes laurier en tijm zien er ineens heel magisch uit. Als echte fan is Juf Danielle niet weg te slaan bij de Harry Potter Kahoot. Aan de blije gezichten te zien is dit een geslaagde dag.