Vrijdag 11 november jl. heeft het bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Ruimte, Infrastructuur en Transport (BO MIRT) plaatsgevonden. In dit overleg zijn afspraken gemaakt over de investeringen voor de bereikbaarheid van nieuwe woningbouwgebieden in de provincie Utrecht, waaronder de A12 zone. Deze investeringen zijn een belangrijke voorwaarde voor de bouw van nieuwe woningen.
Het Rijk en de Metropoolregio Utrecht investeren samen ruim 1,4 miljard euro voor de bereikbaarheid van nieuwe woningbouwgebieden in de provincie Utrecht. De rijksbijdrage is 930 miljoen euro, die van de regio 475 miljoen (waarvan 15 miljoen Nieuwegeinse bijdrage). De investering gaat onder andere naar de aanleg van een deels ondergrondse tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein, de Merwedelijn. Ook stelt het Rijk 100 miljoen euro beschikbaar voor verkeersmaatregelen op de Utrechtse snelwegen en voor het versnellen van bestaande woningbouwplannen. Deze investeringen zijn een belangrijke voorwaarde voor de bouw van 54.000 woningen tot en met 2030 en 50.000 woningen na 2030.
Om te zorgen voor passende en betaalbare woonruimte voor iedere Nieuwegeiner is de bouw van nieuwe woningen van het grootste belang. Daarom is met het Rijk afgesproken dat Utrecht en Nieuwegein in Groot Merwede tot en met 2030 25.500 nieuwe woningen bouwen. Voor Nieuwegein gaat het om de bouw van ca 5.500 woningen in onder meer Nieuwegein City en Rijnhuizen. Na 2030 zien Rijk en regio kansen in onder meer de A12 zone waarvan naar verwachting 5.000 a 10.000 woningen op Nieuwegeins grondgebied. In Rijnenburg mikt gemeente Utrecht op 21.500 woningen na 2030.
Verantwoordelijk wethouder Ellie Eggengoor is tevreden met de resultaten van het BO MIRT: “We zijn er nog niet, maar ik heb alle vertrouwen in de komst van de snelle Merwedelijn tussen Utrecht en Nieuwegein door deze bijdrage van het Rijk. Ook het kabinet onderschrijft met deze investering dat de Merwedelijn een belangrijke maatschappelijke oplossing is om gezond te kunnen groeien als stad en als regio. Daar ben ik heel blij mee, want zo kunnen we onze stad bereikbaar houden én de woningen bouwen waar zo’n grote behoefte aan is. Het ov moet in de hele regio een volwaardig alternatief worden voor de auto. De Merwedelijn brengt inwoners van Nieuwegein binnen 15 minuten naar het centrum van Utrecht. Door de hoge frequentie verwachten we dat mensen vaker anders gaan reizen: vooral lopend en met de fiets gebruikmaken van het ov. Dit is een belangrijk onderdeel van de Nieuwegeinse mobiliteitsambities. Ook kan de A12 zone überhaupt niet worden ontwikkeld zonder deze Merwedelijn. Nu is het eerst zaak om de Merwedelijn en alle mobiliteitsoplossingen voor de langere termijn op weg en ov verder te onderzoeken om de komst van woningbouwlocaties Rijnenburg en de A12 zone mogelijk te maken.”
Versterken OV-netwerk
Utrecht is het nationale verkeershart met het Centraal Station als drukste station van Nederland. Om het bestaande OV-netwerk in Utrecht te ontlasten zijn nieuwe verbindingen zoals de Merwedelijn en de Papendorplijn nodig. In Amersfoort zijn mobiliteitsmaatregelen nodig om het grootschalig woningbouwgebied Amersfoort spoorzone/A1-zone te kunnen realiseren.