De politiek in Nieuwegein krijgt regelmatig veel klachten over het groenonderhoud in Nieuwegein. Sinds enige tijd is dit werk uitbesteed aan derden. Diverse keren zijn de klachten aangekaart en actieve bewoners raken gefrustreerd door de enige opmerking die ze horen: ‘Meld het maar aan de servicelijn.’ De PvdA in Nieuwegein vindt dit niet de juiste wijze van communicatie met haar inwoners en stelt diverse vragen in een Art. 42 brief aan het college van B & W.De PvdA: ‘Tijdens een wijkschouw in de Rijtuigendriften door de bewonerscommissie (samen met Mitros), constateerde deze ook dat het groenonderhoud slecht was uitgevoerd. Zo blijkt bij de uitvoering van Nieuwegein Groen dat men bepaalde delen opnieuw heeft voorzien van ‘tuingrond.’ Dat blijkt geen echte tuingrond te zijn, maar zeer kleiige grond waarvan mensen die het in zelfbeheer onderhouden, zeggen dat het keihard wordt en niet onderhouden kan worden. Ook bij de uitvoering van het bomenbeleidsplan zijn onnodig gazons kapot gereden. Bij kleine straat herstelwerkzaamheden worden totaal andere stenen gebruikt en duurt de aanvang van herstel veel te lang.’ Met de Art. 42 brief hoopt de PvdA druk op de ketel te krijgen en dat het onderhoud aan het groen in Nieuwegein verbeterd wordt.