Gladheidsbestrijding december 2010

Teleurgesteld als wij waren na de eerste sneeuwval en de gladheid problemen die door ons allemaal met name in onze stad werden ervaren, hebben wij het nodig geacht om de voorzitter van de gemeenteraad hier vragen over te stellen.

Geachte voorzitter,

Na de rampwinter 2009-2010 waarin door gebrek aan zout, pekel, zand en materieel, de gladheidbestrijding zeer onder de maat bleef, hadden we op zijn minst verwacht dat uit dit blamerend optreden voldoende lering getrokken zou zijn.

Verrast zijn we door de omstandigheden van de eerste winterdagen van winter 2010-2011, waarin ondanks de gedane beloftes van de zorg voor voldoende pekel en materieel, de bestrijding van de sneeuwoverlast pas na dagen een beetje op gang kwam. Aan- en afvoerwegen zoals b.v. de AC Verhoefweg sloten op geen enkele wijze aan op de voorbeeldige aanpak van Rijkswaterstaat naar de snelwegen A12 en A2. Gelukkig dat de Gemeente Utrecht zich nog behoorlijk van haar taak heeft gekweten. Dat deze zogenaamde eerste fase zo moeizaam op gang kwam en al na de eerste strooironde een chronisch gebrek aan pekel aan de orde kwam, gaf eens te meer aan dat van enige voorraadpositie en winterse voorbereiding geen sprake was, immers de echte winter moet misschien nog beginnen.

De zogenaamde 2e fase (groen gearceerde wegen) zouden daarna aan de beurt komen gelijktijdig met het vrijmaken van de looproutes naar de winkelcentra’s. Helaas hebben we ook daarin, nauwelijks enige adequate aanpak kunnen ontdekken. Na 10 dagen is er voor het eerst op een aantal plaatsen in de 2e fase, een beperkt begin gemaakt met het strooien van wat zand. Bushaltes moesten na problemen met de vervoerder als een haas schoongemaakt worden waarvoor al het beschikbare materieel ingezet moest worden. “Het is vanzelf gekomen, dus zal ook wel weer vanzelf weggaan mentaliteit.”

Een voorbeeld zouden we kunnen nemen aan diverse plaatsen in onze Utrechtse regio die wel in staat blijken te zijn om een effectief en zorgzaam optreden aan haar burgers te bieden.

Resumerend willen we naar aanleiding van deze periode de volgende vragen aan u stellen:

1. Is het normaal te noemen dat er geen regie en verantwoording is genomen bij de eerste tekenen van overlast door sneeuwval.

2. Waarom is zolang gewacht met het nemen van adequate maatregelen ter bestrijding van de overlast.

3. Is uw verantwoording om zorg te dragen voor de veiligheid van uw burgers niet voldoende ingeschat.

4. Is het niet raadzaam om de aanpak van gladheidbestrijding in de directe toekomst in handen te geven van een bekwaam persoon.

5. Acht u het falen van de eindverantwoordelijke niet voldoende om hem/of haar van deze verantwoordelijke taak af te halen.

6. Bent u het met ons en met uw Nieuwegeinse bewoners eens, dat de diverse klachtmeldingen onvoldoende zijn opgepakt, omdat de betreffende afdeling geen enkel idee had hoe er met deze klachten omgegaan moest worden en de vele binnenkomende klachten vaak met; “u heeft pech gehad, ik kan u niet helpen” zijn afgedaan.

7. Bent u het met ons eens dat de aanpak van gladheidbestrijding de komende jaren kwalitatief sterk aangepakt en verbetert dient te worden.

Dit bericht werd geplaatst in Niet gecategoriseerd door . Bookmark de permalink .

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren