Schroot van de Lekbrug met chroom-6 is onder valse voorwendselen aangeboden bij Tata Steel voor recycling, dat blijkt uit onderzoek van het FD. Volgens de krant heeft Jansen Recycling materiaal van de brug bij Tata Steel aangeboden zonder te melden dat het ook chroom-6 bevatte.
Het giftige chroom-6 zat in de oude verflagen van de brug. Het kan onder meer longkanker, neus(bijholte)kanker en maagkanker veroorzaken. Dat de verf op de brug de giftige stof bevatte, was al langer bekend. Het was zelfs de reden dat de sloop een jaar werd vertraagd.
Tata Steel wilde Lekbrug niet
De brug was eigendom van Rijkswaterstaat, dat voor de sloop een aanbesteding uitschreef. Die werd gewonnen door KWS-VolkerRail-DDM, dat daarmee de eigenaar van het staal werd. Doorslaggevend zou daarbij de prijs-kwaliteitverhouding zijn geweest. Voor het til- en verplaatswerk werd Mammoet ingeschakeld. Jansen Recycling kocht de brug verder voor verwerking.
Uit onderzoek van het FD blijkt dat Jansen Recycling vervolgens de Lekbrug heeft aangeboden aan Tata Steel. Dat bedrijf gaf aan geen onderdelen van de brug te willen omdat er chroom-6 in de verf zat. Het bedrijf uit IJmuiden wil dat niet verwerken omdat daar hun expertise niet ligt.
Niettemin treft Tata Steel een tijd later toch resten van de Lekbrug aan tussen twee zendingen met ander sloopmateriaal van Jansen Recycling. Tata Steel zet vervolgens de levering vanuit Jansen Recycling stop en stuurt het gevonden materiaal terug.
‘Niet in strijd met wet’
In een reactie aan het FD zegt Jansen Recycling dat er geen overleg met Tata heeft plaatsgevonden en dat er ook niet in strijd met de wet is gehandeld. Het metaal mag als regulier schroot verwerkt worden, mits de concentratie chroom-6 onder de grens van 0,1 procent van het totale gewicht blijft, zegt het bedrijf. De Lekbrug voldoet ruim aan die norm.
Ook Rijkswaterstaat herkent zich niet in de kritiek. De partijen die de aanbesteding wonnen zouden verantwoordelijk zijn voor een juiste verwerking van het staal. Het FD wijst erop dat andere overheidsbedrijven als Tenet en ProRail er wel voor zorgen dat materiaal met chroom-6 bij een speciale verwerker terechtkomt, maar dat dit dan wel gepaard gaat met hogere kosten.
Ondertussen ligt de verwerking van de Lekbrug stil. Volgens Jansen Recycling is er nog geen zicht op waar het materiaal heengaat. “Op onze werf liggen nog brugdelen. Of elders ook nog brugdelen liggen, weten wij niet”, zegt het bedrijf tegen het FD.
Met dank aan onze samenwerkingspartner RTV Utrecht