GGD regio Utrecht schaalt direct op voor boostercampagne

GGD regio Utrecht start per direct met een extra versnelling van de boostercampagne. De doelstelling is dat voor half januari alle inwoners van 18 jaar en ouder de kans krijgen om een boosterprik te halen. Voor een boosterprik is altijd een afspraak nodig. Er wordt vooral ingezet op grote aantallen mensen vaccineren op de grote locaties. Vanaf volgende week zullen 135.000 prikken per week gezet worden. In onder andere Nieuwegein komen extra priklijnen en zullen de openingstijden worden verruimd.

Voor de boosterprik is altijd een afspraak nodig!
De enorme opschaling vergt een strakke aanpak en organisatorische aanpassingen. “Dit is een enorme opdracht voor GGD regio Utrecht,” zegt Nicolette Rigter, directeur Publieke Gezondheid. “We zetten alles op alles om onze inwoners de komende weken de boosterprik te geven. Een grote uitdaging waar we voor staan en waar we met al onze medewerkers de schouders onder zetten. Dit betekent niet één been bijtrekken, maar beide! Dat vraagt veel van onze mensen. Wij vragen daarom een stukje begrip terug van onze inwoners. Bijvoorbeeld als men langer moet wachten aan de telefoon of als het niet lukt om een afspraak te plannen op een voorkeurslocatie en er iets langer gereisd moet worden.”

Uitbreiden grote vaccinatielocaties
We zetten vooral in op grote aantallen mensen vaccineren op de grote locaties. Zo kunnen we veel mensen tegelijk prikken, houden we het tempo hoog, de uitvoering efficiënt en kunnen we aan deze grote vraag voldoen. De zes grote locaties zijn: Utrecht Jaarbeurs (nu nog P2, vanaf maandag 27 december Hal 1), Amersfoort Rijtuigenloods, Nieuwegein, Veenendaal, Woerden en de Expo in Houten (vanaf 27 december opnieuw in gebruik). Op deze locaties komen extra priklijnen en de openingstijden worden verruimd. We zijn daar elke dag van 08.00- 22.00 uur open.

Extra personeel
We hebben nu meer dan 1200 medewerkers beschikbaar voor het vaccineren. Dat is niet genoeg om de komende weken 135.000 prikken per week te zetten. Daarom zijn we nu druk met het werven van nieuwe collega’s en zetten we ook personeel van onze reguliere GGD in. Ook benaderen we scholen en universiteiten waar we al eerder mee hebben gewerkt. Ons Klant Contact Centrum wordt ook uitgebreid om de duizenden telefoontjes die elke dag binnenkomen, goed af te handelen. Momenteel moeten mensen lang wachten of komen er niet doorheen. Dat willen we aanpakken door extra mensen in te zetten.

Waarom een boosterprik?
Onderzoek in het Verenigd Koninkrijk laat zien dat de bescherming tegen de omikron variant sneller minder wordt bij mensen die alleen de basisvaccinaties hebben gehad, dan bij de delta variant. Dit geldt voor alle vaccins, dus voor zowel Pfizer, Moderna als Astra Zeneca en Janssen. Dit is ook de reden waarom de tijd tussen de laatste vaccinatie is verkort van 6 maanden naar 3 maanden. Na de boostervaccinatie is de bescherming tegen de omikron variant weer heel goed. Hierbij maakt het niet uit met welk vaccin de basisserie is gegeven.

Samen gaat dit lukken!
We zetten alles op alles om iedereen die dat wil, zo snel mogelijk de boosterprik te geven. We doen daarbij ook een beroep op onze inwoners. Samen gaat dit lukken! We vragen om begrip en geduld. Dagelijks komen er nieuwe afspraakmogelijkheden bij, dus bij drukte, probeer het later nog eens.

Let op! Voor een boosterprik moet u altijd een afspraak maken. Maak uw afspraak online via planjeprik.nl.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk