‘Begin april dit jaar denk je met z’n tweeën, dat doen we wel even. Gewoon even iets anders voor de kinderen. En ook gewoon voor iedereen die voetbal leuk vindt of het een keer wil proberen, een Oranje Festival’ aldus JSV.
De KNVB ondersteunde alle verenigingen die een Oranje Festival wilden organiseren in een tijd van onduidelijkheid rondom Corona, de regels en de gevolgen daarvan. ‘Het mystieke van kinderen is dat zij dan alles doen vergeten. We zijn begonnen in de hoop totaal 50 tot 100 kinderen bij JSV op Sportpark Galecop bij elkaar te brengen. Om daar hopelijk 10 tot 15 vrijwilligers bij te betrekken en dan zien we wel.’
‘Zondagochtend 6 juni 2021 om 07.50 uur kom je aan op het parkeerterrein van JSV. Staan gewoon al 20 vrijwilligers met hun kinderen klaar. Wow, de laatste aanmeldingen waren gisterenavond nog verwerkt, we verwachten 214 kinderen in twee rondes op de beide kunstgrasvelden. Van 4 tot en met 12-jarigen, van jongens en meisjes die met meerdere leeftijden door elkaar gaan voetballen als Oranje. Wie wil er niet spelen als Frenkie of schitteren als Lieke. Het EK komt eraan, Snelle ging vrijdag live met zijn speciaal voor het Oranje Festival geschreven hit ‘limonade’, prachtig weer en niet te vergeten dus veel meer dan de verwachte vrijwilligers. Zomaar totaal in de 2e rondes de hulp gehad van 50 man die belangeloos hun zondagochtend opofferden. Netjes op 1,5 meter, maar bezig met en voor de kinderen.’
Om 08.45 uur konden de hekken open, de trainers waren gebriefd, de begeleiding voor de kids was geïnformeerd, de DJ draaide toffe (voetbal) hits, de catering draaide op volle toeren met limonade, koffie en thee, tasjes werden gevuld om mee te geven en nog zoveel zaken meer.
JSV ‘Wat een explosie toen de hekken zich openden, de kinderen dromden naar binnen en kregen bij aanmelding een lootje om 1 van de 15 prijzen (caps, bidons en sjaals) te kunnen winnen en werden ingedeeld in groepen van 6 bij de 1e ronde en groepen van 8 in de 2e ronde. Passen als Jackie en dribbelen als Georginio, je kon het allemaal leren. De KNVB had al leuke oranje en witte hesjes met namen van onze Oranje-mannen en dames erop weggeven, maar ook de ING-bank zond ons meer dan 75 oranje en witte hesjes toe. Het was zo’n ontzettend leuk gezicht dat oranje en wit en ook gewoon normale voetbalkleding. De ambiance was super.’
Beide rondes bevatte zes oefeningen en duurden totaal zo’n 1 uur en 45 minuten. De kinderen waren natuurlijk doodop, maar kregen bij het weggaan een tasje met een bidon, voetbalpen, flyers, drinken, zakje chips en een klapsjaal. En natuurlijk een ijsje. Dus gekomen zonder iets en weggegaan met nieuwe skills, vermoeide benen, leuke en lekkere spullen en blijde gezicht. ‘Kortom …. Kan niet beter’ aldus de organisatie.
‘Als je dan hoort dat er al 1 kindje besloten heeft te gaan voetballen door deze dag dan is onze missie geslaagd. Er is plezier beleefd, maar ook weer iemand met het voetbalvirus aangestoken. Heeft jouw kind nu ook dat gevoel van het willen voetballen? Aanmelden kan via ledenadministratie@jsv-nieuwegein.nl.
Sponsors van deze dag waren: KPN, de Sligro, Klupp Sportsware, Lays, Fotograaf Jordi Jupijn, Fight Fit, de KNVB, ING en Voetbalvereniging JSV.