In de afgelopen twee maanden is de stabiliteit van de kolkwanden verbeterd en zijn de beschadigde dekzerken gerepareerd. Daarnaast zijn de Wilhelminabrug en de Emmabrug opnieuw geschilderd en daardoor goed geconserveerd voor de komende jaren. Ook zijn er zijn nieuwe sluisdeuren op maat gemaakt, geschaafd en geplaatst.
Bij de werkzaamheden van deze week, het inhangen en testen van de nieuwe sluisdeuren was twee dagen uitloop, onder andere door de slechte weersomstandigheden.
Ype Heijsman, directeur bij Rijkswaterstaat: ‘Wij zijn blij dat na twee maanden van intensieve renovatie de sluis voor Pasen weer open is voor scheepvaart. Veel complimenten voor het doorlopende begrip van de direct omwonenden voor de omgevingshinder waar soms niet helemaal aan te ontkomen viel. En voor de schippers die moesten omvaren.’
Aannemer Ooms Construction is nog bezig met afrondende werkzaamheden zoals het voegen van de kolkwanden boven de waterlijn en het renoveren van de remmingwerken. Dit werk duurt tot zeker halverwege het jaar. Voor scheepvaart is soms niet de hele sluiskolkbreedte beschikbaar, maar hiervan wordt weinig hinder verwacht.
De Koninginnensluis is een Rijksmonument, gebouwd tussen 1882 en 1886 en onderdeel van het Merwedekanaal. Door de enorme groei van het scheepvaartverkeer en de grootte van de schepen waren de sluis en de bruggen toe aan een grondige renovatie. De renovatie is bouwtechnisch historisch verantwoord gebeurd. Voorbeelden hiervan zijn de productie van de nieuwe dekzerken en de houten sluisdeuren.