Gemeentes starten steeds meer projecten op om de diensten van de gemeentelijke overheid digitaal aan de burger aan te bieden, ook Nieuwegein doet hieraan mee. Burgers kunnen via een digitaal loket op de gemeentelijke website bepaalde gemeentelijke diensten aanvragen en/of producten afnemen. Klinkt als goed nieuws voor burgers, immers zijn zij niet gebonden aan de openingstijden van het gemeentehuis en kunnen zij desgewenst ieder uur van de dag bijvoorbeeld een subsidieaanvraag indienen of bestemmingsplannen inkijken. Maar wat als de website niet bereikbaar is?
Nieuwsgierig naar de bereikbaarheid van de websites van Nederlandse gemeentes heeft Uptrends over de periode van 22 augustus tot en met 8 oktober 2012 onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van 395 gemeentelijke websites. Gedurende de onderzoeksperiode zijn iedere 5 minuten de voorpagina’s gecontroleerd vanuit een wereldwijd netwerk van 100 controlestations. Nieuwegein scoort slecht. Maar liefst 1226 keer was de website van de gemeente Nieuwegein uit de lucht in de in de periode van 22 augustus tot en met 8 oktober 2012. Klik hier voor het onderzoek.