Deze week ontving de SP in Nieuwegein de antwoorden op de schriftelijke vragen over de reactietijden van het WMO loket. De vragen werden gesteld naar aanleiding van een handjevol signalen van clienten van de WMO. In de brief geeft het college aan te kampen met personeels tekorten. Ook blijkt uit de antwoorden dat er geen richtlijnen zijn voor de afhandeling van urgente aanvragen.
In de brief geeft het college aan dat in een derde van de gevallen de hulp pas na 4 weken op gang komt. In 15% van de gevallen duurt dit zelfs langer dan 8 weken. De SP overweegt een voorstel in te dienen om de urgente aanvragen binnen enkele werkdagen af te handelen.
SP Fractievoorzitter Stekelenburg:‘We tot nu toe een handjevol reacties gehad, ik roep mensen op om hun verhalen over de WMO aan ons te melden. Ik vermoed nog steeds dat er meer aan de hand is. Ook krijgen we berichten dat mensen ontevreden zijn over de zogenaamde ‘gesprekken aan de keukentafel’. Soms wordt te makkelijk beweerd dat de directe omgeving van de client wel in kan springen om de zorg uit handen van de gemeente te houden. Dit alles is nog voordat de monsterbezuinigingen worden doorgevoerd vanaf 2015. Het baart ons grote zorgen en gaan verder onderzoek instellen.’