De gemeente Nieuwegein heeft in december 2001 haar klachtenregeling aangepast, naar aanleiding van een interne evaluatie en ervaringen uit de praktijk. Hierover heeft de gemeente nu ook de folder ´Klagen staat vrij´ uitgebracht. Het gaat in deze regeling om klachten die te maken hebben met de vragen ´wat is behoorlijk?´ of ´wat is fatsoenlijk?´. Het gaat dus om klachten over dat u onjuist bent behandeld, dat u te lang heeft moeten wachten op een antwoord, dat u verkeerd bent geïnformeerd of dat er onzorgvuldig met uw gegevens of mededelingen is omgesprongen.
De folder beschrijft waarover en hoe u een klacht kunt indienen bij de gemeente. Ook wordt aangegeven hoe de gemeente een binnengekomen klacht behandelt. De folder is gratis verkrijgbaar in het Infocentrum van de stadswinkel van het gemeentehuis (Martinbaan 2). De tekst van de folder en de klachtenregeling zijn ook te vinden op de gemeentelijke website www.nieuwegein.nl, onder het hoofdstuk ´Regelingen en verordeningen´.
De klachtenregeling gaat bijvoorbeeld niet over klachten over losliggende stoeptegels, kapotte straatverlichting, stankoverlast en vuil op straat. Deze klachten kunt u van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur kwijt bij de gemeentelijke Servicelijn Stadsbeheer: 0800 – 0230258 (gratis).