De wachttijd voor schuldhulpverlening bij de gemeente Nieuwegein is binnen enkele maanden teruggedrongen van zeven weken naar nul. Er bestaan geen wettelijke verplichtingen, maar de richtlijn is vier weken. Door de enorme toename van vragen, maar ook de complexiteit van deze vragen ontstond er een stevige wachttijd. Eind vorig jaar is de gemeente begonnen met een andere manier van werken en vooral daardoor is deze wachttijd nu verdwenen.
Dit jaar is een start gemaakt met het Aanmeldloket. Er wordt beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van mensen die hier komen; er wordt ‘huiswerk’ meegegeven. Dit wordt gewaardeerd door cliënten. Afspraken moeten bovendien ook echt worden nagekomen. Hier wordt scherper op gelet. Daarnaast wordt geïnvesteerd in preventie; er wordt voorlichting gegeven op middelbare scholen en in samenwerking met het Nibud is er onlangs een Geldkrant uitgegeven om inwoners te helpen hun inkomsten en uitgaven inzichtelijk te maken. Eind juli evalueert de gemeente deze werkwijze. Indien positief, en daar lijkt het op, zal het Aanmeldloket structureel opgenomen worden in de dienstverlening.
Wethouder Wouter Kolff van Sociale Zaken: “Als gemeente zijn we echt verheugd met dit resultaat. Het is belangrijk om mensen met schulden zo snel mogelijk zelfredzaamheid te laten zijn. Hoe langer de wachttijd, hoe hoger de schulden en hoe moeilijker het wordt om daar weer van af te komen. Het is een bijzonder teamprestatie met een heel goede uitkomst, ook gezien de enorme wachttijden elders in Nederland.”