Een tram in een tunnel onder de grond, in een verdiepte ligging of op een viaduct? En een nieuwe route in Nieuwegein? Het zijn mogelijkheden die U Ned – een onderzoeksprogramma van het Rijk, provincie Utrecht en gemeenten – nu onderzoekt voor de Merwedelijn.
Dit is een toekomstige extra tramverbinding tussen Utrecht CS en Nieuwegein City. Inwoners van Utrecht en Nieuwegein kunnen hun mening geven over de verschillende varianten en routes van de Merwedelijn. Dat kan tijdens de inloopavonden van 15 tot en met 17 april en via een digitale vragenlijst.
De Merwedelijn kan snel en veel reizigers vervoeren. En dat is nodig als de komende 20 jaar veel nieuwe woningen en bedrijven gebouwd worden in Utrecht Zuidwest en het noordelijke deel van Nieuwegein met weinig plek voor de auto. Het is belangrijk dat nieuwe en bestaande reizigers hun woning, werk, school en andere plekken goed kunnen bereiken. Met de bestaande buslijnen en tram kan dat niet meer in de toekomst. De Merwedelijn, waardoor de tram vaak kan rijden, is daar een oplossing voor.
U Ned onderzoekt nu:
- Vier varianten voor het tramspoor tussen Utrecht Centraal Station en Westraven:
- tram in een tunnel
- tram in een verdiepte ligging
- tram over een viaduct
- een combinatie van verdiepte ligging en viaduct
De route van de tram is in Utrecht bij alle varianten gelijk. We onderzoeken verschillende haltelocaties op Utrecht Centraal Station. De route in Nieuwegein verschilt per variant. In Nieuwegein rijdt de Merwedelijn deels op een viaduct en deels op straatniveau. U Ned onderzoekt twee routes:
- Route van het bestaande tramspoor
Na Jutfasebrug splitst het spoor: richting Nieuwegein City via het bestaande tramspoor en een nieuw spoor richting Galecopperzoom. Dit nieuwe spoor kan later ook nog een aftakking naar Rijnenburg krijgen. - Nieuw tramspoor vanaf Westraven
Dit spoor gaat over een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal en loopt langs de A.C. Verhoefweg. Dat spoor gaat deels over een viaduct. Tram 20 en 21 rijden ook over dit nieuwe spoor. Ook dit spoor kan in de toekomst een aftakking naar Rijnenburg krijgen.
Bijeenkomst 16 april in de Green Village
Inwoners, organisaties en andere geïnteresseerden uit Nieuwegein zijn van harte welkom op de inloopbijeenkomst op woensdag 16 april in de Green Village aan de Blokhoeve 7in Nieuwegein. Tijd: 18.30 – 20.30 uur. Aanmelden is niet nodig.
Voorkeursalternatief Merwedelijn
Het onderzoek is eind 2025 klaar. Dan krijgen bestuurders van de gemeenten Utrecht en Nieuwegein, provincie Utrecht en het Rijk alle resultaten van het onderzoek. De bestuurders maken op basis daarvan één voorstel voor het voorkeursalternatief van de Merwedelijn. In 2026 volgt een inspraakronde op het voorstel en wordt een definitief besluit genomen.
Oplossingen voor bereikbaarheid
U Ned onderzoekt oplossingen voor het openbaar vervoer die ervoor moeten zorgen dat nieuwe woonwijken in Nieuwegein Noord en Utrecht Zuidwest kunnen worden gerealiseerd, het gebied rondom Utrecht Centraal Station niet overbelast raakt en het Utrecht Science Park beter bereikbaar wordt per OV. De Merwedelijn is een van de vijf onderzochte oplossingen. In april 2024 konden inwoners hun mening geven over deze vijf oplossingen. Meer informatie over alle oplossingen
Onderzoeksprogramma U Ned
In het onderzoeksprogramma U Ned werken rijk, provincie en gemeenten samen aan maatregelen voor de regio’s Utrecht en Amersfoort op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en leefbaarheid. Zo maken we gezonde groei bereikbaar!