De Galecopperbrug bij Nieuwegein is als enige in Nederland gedeeltelijk op dezelfde manier gebouwd als de rampbrug in het Italiaanse Genua. Het brugdek hangt ook hier aan slechts een paar tuien, draden die schuin van de top naar het brugdek lopen. Toch is er geen enkele zorg over de veiligheid.
Gisteren kwam het schokkende bericht naar buiten dat in Genua een brugstuk van 200 meter tientallen meters naar beneden stortte. 39 mensen zijn omgekomen en gevreesd wordt dat het dodental nog verder zal oplopen.
TUIDRADEN
Het brugdek van deze overspanning was opgehangen aan zeer weinig zogenoemde tuidraden. En dat geldt ook voor de Galecopperbrug, de verbinding van snelweg A12 over het Amsterdam-Rijnkanaal. Andere tuibruggen hebben een hele serie tuidraden, maar bij de brug in Genua en de Galecopperbrug zijn het er maar enkele per mast.
Toch is de brug bij Nieuwegein niet ter vergelijken met zijn Italiaanse evenknie. “Allereerst was de brug in Genua van beton, deze is van staal”, legt Frank van Dooren van Rijkswaterstaat uit. “Ten tweede bestaan de liggers van de Galecopperbrug uit één stuk, terwijl die in Genua in losliggende delen is gebouwd.”
VEILIG
Volgens Rijkswaterstaat is de brug bij Nieuwegein, die in de jaren ’70 werd gebouwd, in uitstekende staat. “Deze brug is absoluut veilig”, aldus Van Dooren. “In 2015 is ‘ie nog volledig versterkt. Bovendien wordt de brug continu in de gaten gehouden door inspecties, dus we hoeven ons echt geen zorgen te maken.”