Tijdens zijn omzwervingen door en om Nieuwegein heeft de Nieuwegeiner Arend Bloemink (1946) vrijwel altijd zijn camera bij zich. Zijn camera is als het ware een verlengstuk van zijn ogen.
Een veelgebruikt verlengstuk. Hij fotografeert dat wat hem opvalt. Soms is dat iets bijzonders. Soms is dat iets alledaags. Soms fotografeert hij een evenement in Nieuwegein (wielerrondes, openingen, activiteiten van B&W, jeugdvoetbal, een trouwpartij, …). Soms valt zijn (camera)oog op een heel gewoon, maar prachtig stukje natuur. Soms ook fotografeert hij al wandelend in de wilde weg en ziet hij thuis wel wát er op zijn geheugenkaartje is vastgelegd. (Alle foto’s hier)
Arend Bloemink: ‘De laatste tijd kom ik nogal eens in onze nieuwe binnenstad. Voor een bezoek aan een van de instanties binnen het Stadshuis. Of voor een van de vele evenementen die in DE KOM worden georganiseerd. Steevast, áls ik met de auto kom, parkeer ik dan in de parkeergarage naast DE KOM. Die garage waar plaatsgenoot Spinvis ons met muzikale klanken verwelkomt. Die garage waar, op de oostelijke binnenmuren, prachtige surrealistische voorstellingen te vinden zijn die de geschiedenis van Nieuwegein verbeelden. Voorstellingen van tóen, via nú, naar later.’
‘De meest intrigerende vind ik de afbeelding die ik hier fotografeerde. Hedendaagse Nieuwegeinse elementen, gecombineerd met futuristisch aandoende bollen. En dat alles weergegeven met een schier eindeloze diepte(werking). Ik zou me kunnen indenken dat parkeerders, wanneer zij hier voor de eerste maal aan komen rijden, zich een moment gedesoriënteerd voelen. Tóch is er bij mijn weten nimmer een automobilist(e) dermate gedesoriënteerd geraakt dat hij of zij de virtuele diepte is ingereden. Nooit gezien? Dan wordt het tijd daar eens rustig te gaan kijken!’ (Klik op het cameraatje voor de foto’s van de week)