In het fietsplan van het BRU (Bestuur Regio Utrecht) is een verbetering van de fietsverbinding tussen Houten en Nieuwegein opgenomen. Herstel van deze verbinding is al langere tijd een wens zonder dat is onderzocht of de verbinding voldoende gebruikt zal gaan worden. BRU en de gemeenten Nieuwegein, Houten en Vianen hebben nu besloten een studie uit te voeren.
Doel van de studie is inzicht krijgen in de meest geschikte oplossing ter verbetering van de fietsverbinding Houten – Nieuwegein. Als uit de modelstudie blijkt dat er één of meer kansrijke verbindingen zijn dan is het van belang inzicht te krijgen in de uitvoerbaarheid van de diverse varianten. Verwacht mag worden dat partijen dan een vervolg zullen geven aan de studie.
Momenteel is er maar één echte verbinding aanwezig tussen Houten en Nieuwegein: de route via de Utrechtseweg (N409) en Laagravenseweg (N408). Andere routes zijn er wel maar hebben een hoge omrij-factor en zijn recreatief van karakter. Voor het dagelijks fietsverkeer zijn de andere routes geen echt alternatief.
Met behulp van het Verkeersmodel Regio Utrecht worden de varianten doorgerekend op hun potentiële vervoerwaarde. Dan worden op modelniveau een aantal verbindingen bekeken. Het model rekent vervolgens door hoeveel fietsers van deze verbindingen gebruik zullen gaan maken. Hierbij is nog niet van belang waar de verbinding exact ligt, hoe die is vormgegeven of wat de kosten zijn.
In het overleg tussen de gemeenten en BRU zijn drie hoofdvarianten opgesteld:
Route via brug over Plofsluis (variant 1)
Route via A27 en aansluiting Het Klooster (variant 2)
Route via brug over Amsterdam-Rijnkanaal (ARK) en Elpad (variant 3)