In 2002 is de Fietsbalans van de gemeente Nieuwegein uitgekomen. Deze rapportage, opgesteld door de Fietsersbond, beoordeelt het fietsklimaat in Nieuwegein aan de hand van tien aspecten. Nieuwegein scoort op een aantal punten nog onvoldoende. Dit was aanleiding voor de gemeente Nieuwegein om zelf een Fietsnota op te stellen. In deze nota worden met name maatregelen genoemd om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren en het fietsgebruik te stimuleren. Op beide punten scoorde de gemeente ook slecht in de Fietsbalans van de Fietsersbond. De nota is inmiddels vastgesteld door het college. Het college wil de projecten die beschreven staan in de Fietsnota opnemen in de begrotingsvoorbereiding voor 2006.
Om de verkeersveiligheid te vergroten wil het college rode fietsstroken langs de drukste wijkwegen realiseren. Dit gebeurt in het geval er kan worden meegelift met een ander project. De rode fietsstroken geven de fietser een herkenbare plek op de rijbaan. Tevens worden automobilisten bij het verlaten van een uitrit, door de rode stroken nog eens extra geattendeerd op de voorrang voor de fietsers. Om het fietsgebruik te stimuleren wil het college een aantal projecten uitvoeren. Het betreft onder andere verbeteringen aan het huidige fietsnetwerk, het wegnemen van een aantal ontbrekende schakels en het bewegwijzeren van twee nieuwe alternatieve routes. Fietsvoorzieningen in de binnenstad zijn niet behandeld in de Fietsnota omdat aanpassingen hieraan reeds betrokken zijn in de plannen van de herontwikkeling van de binnenstad.