De gemeente Nieuwegein is bezig met het opstellen van een Gemeentelijk Mobiliteitsplan+ waarmee richting en uitgangspunten wordt (mee)gegeven aan
mobiliteitsvraagstukken, ook bij ruimtelijke ontwikkelingen en andere beleidsterreinen. De Fietsersbond Nieuwegein heeft op woensdag 13 november haar inbreng geleverd bij de verantwoordelijke commissie. Kern van de inbreng is dat Nieuwegein ‘ontvlecht’ oftewel het zoveel mogelijk scheiden van het autonetwerk van het fietsnetwerk en fietsers op kruisingen met wijkwegen, ook als daar een bus rijdt, voorrang te geven. ‘Dat betekent vooral investeren in het ombouwen van autoluwe woonstraten tot doorfietsroutes’ aldus de Fietsersbond in Nieuwegein.
Uit een onderzoek van in 66 gemeenten met meer dan 50.000 inwoners blijkt, dat ontvlechten de veiligheid van fietsers vergroot. Daarnaast stijgt het aandeel van de fiets ten opzichte van andere vervoersmiddelen. Bovendien blijkt uit ander onderzoek, dat fietsers op ontvlochten fietsroutes minder uitlaatgassen inademen.
De meeste fietsongevallen in Nieuwegein gebeuren nog steeds op en langs wijkwegen. Daar rijden auto’s, bussen en fietsers samen. De Fietsersbond: ‘Tijd om vaart te maken met de aanleg van doorfietsroutes door woonwijken met voorrang voor de fiets en een goed comfort. We hebben de gemeente gevraagd om de fietser op het fietsnetwerk voorrang te geven op kruisingen met wijkwegen. Een goed voorbeeld is de kruising van de Batauroute met de Middenweide (foto). In de conceptreactie is dit opgenomen. Dat maakt de weg vrij voor een samenhangend net van fietsroutes door woonwijken.’