Fietsersbond Nieuwegein: ‘Waarom een knip in de Batauweg echt nodig is’

Het CDA in Nieuwegein denkt dat het aanpassen van de bushaltes op de Batauweg voldoende helpt om de problemen op die weg op te lossen. Clarion Wegerif van de Fietsersbond in Nieuwegein is het daar helemaal niet mee eens en beargumenteerd dit op basis van ongevallen- en snelheidscijfers waaruit blijkt dat knippen in wijkwegen wel echt nodig is.

Wegerif: ‘Het CDA Nieuwegein heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college over de knip en het aanpassen van de bushaltes De Baten in de Batauweg. Als Fietsersbond houden we al jaren de ongevallencijfers in Nieuwegein in de gaten. Wat we zien is dat op wijkwegen zoals de Batauweg en de Diepenbrocklaan – Zwanenburgstraat – Sluyterslaan de ongevallencijfers structureel hoog zijn en dat snelheidslimieten veelvuldig overtreden worden.’ Dit is goed te zien op de CROSS-snelheden/ongevallenkaart. Beide wegtrajecten zijn rood gekleurd op de kaart en staan ook in de top-10 van gevaarlijkste trajecten in Nieuwegein.

Op deze kaart zijn de meest onveilige straten van Nieuwegein afgebeeld. Op de rode en oranje straten gebeuren de meeste ongevallen; op de rode overtreden veel weggebruikers de snelheidslimieten

Aanpassen bushaltes niet nieuw
Wie even terugkijkt op Google Streetview kan zien dat het idee om de bus te laten stoppen op de rijbaan niet nieuw is: de bushaltes op de Diepenbrocklaan zijn al ruim acht jaar geleden aangepast. ‘Al die tijd stopt de bus al op de rijbaan. Dat is vast gunstig voor de rijtijd van de bus. Helaas helpt het niet voor de veiligheid op deze wijkweg: nog steeds gebeuren er veel ongelukken op de wijkweg Diepenbrocklaan- Zwanenburgstraat-Sluyterslaan. Het traject staat zelfs op plek vier in de top-tien van onveilige wegen (de Batauweg op zeven, de Noordstedeweg bij de kruising met de Herenstraat op plek twee). Er was zelfs een dodelijk ongeval vlakbij de bushalte op de Diepenbrocklaan’ aldus Wegerif. Dit is te zien op de STAR-ongevallenkaart hieronder:

Kaart van de ongevallen in Nieuwegein tussen 2018 – 2023. Groen zijn ongevallen met uitsluitend materiële schade; rood zijn ongevallen met letsel; zwart zijn dodelijke ongevallen. De kaart is bijgewerkt tot en met juni 2022

Stadsautowegen zijn veiliger dan wijkwegen
Wat in één oogopslag ook te zien is op de STAR- en de CROSS-kaarten: op de wijkwegen zijn veel meer ongevallen dan op de stadsautowegen zoals de A. C. Verhoefweg. Dat komt doordat op de wijkwegen:

  • er grote snelheidsverschillen zijn tussen de verschillende verkeersdeelnemers;
  • motorvoertuigen de weg delen met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, voetgangers en scootmobielers;
  • de autointensiteiten erg hoog zijn (rond de 10.000 mototvoertuigen per etmaal) voor een weg waar gemengd verkeer is;
  • de snelheidslimieten veelvuldig overtreden worden.

Dit verschijnsel zie je ook terug op de Nederlandse autosnelwegen. Daar gebeuren relatief weinig dodelijke ongevallen ten opzichte van provinciale wegen en vijftig-kilometerwegen in de stad.

Doorgaan met knippen in wijkwegen
Wij vinden het dus niet verstandig om het knippen in wijkwegen te stoppen. Het is juist andersom: zonde van het (gemeenschaps)geld om de bushaltes De Baten aan te passen. Want door de Batauweg bij de Nedereindseweg te knippen -waar een meerderheid van de deelnemers aan de enquête voor koos- is er ter hoogte van die haltes straks nauwelijks nog autoverkeer. Op naar een veilige Batauweg, en daarna door naar veiligheid op àlle Nieuwegeinse wijkwegen!

Reactie van lezer Joost S. op bovenstaand artikel:
‘Zo’n knip is spelen met mensenleven! De kruisingen Batauweg/Batenburg en Batauweg/Barnsteendrift kunnen al dat extra verkeer helemaal niet aan, in de spits staan de auto’s al op de Batauweg in de rij om de AC Verhoefweg op te gaan. Fietsers moeten door deze auto’s heen slingeren.’

Nanine Overgaauw op Twitter:
‘De Batauweg vergelijken met wegen waarop geen fietsers rijden en waarop geen voetgangers oversteken, vind ik appels met peren vergelijken. Er zijn genoeg andere mogelijkheden dan de weg maar af te sluiten: fietspad los van de weg, en voetgangers oversteeklichten. Op de kruising met de Heemraadsweide waren vroeger ook stoplichten.’

‘Toen de oprit naar de snelweg bij De Poort werd geopend, zijn deze lichten weggehaald omdat het verkeer sterk afnam. Er komen steeds meer hoge flats in Nieuwegein, de verdichting neemt toe, en dus neemt ook het verkeer toe. Dus tijd om de lichten weer terug te plaatsen. Je kan beter kijken naar oplossingen die werken voor iedereen, dan het de mensen moeilijk maken. Bij het verleggen van de bushalte afgelopen weken stonden grote files op de Batenburg. Dat moet je niet willen.’

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk