De gemeente Nieuwegein mist kansen om haar fietsnetwerk op een hoger niveau te brengen, vindt Fietsersbond Nieuwegein. De IJsselsteinseweg krijgt in de herinrichtingsplannen een traditionele auto-uitstraling, met een relatief breed grijs middendeel van 3 meter en 1,75 m brede fietssuggestiestroken. Ook verdwijnen de wegversmallingen en drempels. Slechts een klein deel, tussen de Stormvogel en de keerlus bij de tramovergang, krijgt een fietsstraatinrichting met rood asfalt. ‘Een gemiste kans, vindt Fietsersbond Nieuwegein. We pleiten dan ook voor meer rood op straat.’
Belangrijke regionale hoofdfietsroute
De IJsselsteinseweg vormt een belangrijke schakel in het regionale hoofdfietsnetwerk tussen Nieuwegein en IJsselstein. Elke dag maken duizenden fietsers, waaronder veel middelbare scholieren, gebruik van de route. In het in 2014 door de gemeenteraad van Nieuwegein vastgestelde Mobiliteitsplan+ staat: ‘In het kader van Nieuwegein Fietsstad streven we ernaar het fietsnetwerk naar een hoog niveau te brengen op gebied van veiligheid, volledigheid (ontbrekende schakels), herkenbaarheid (rode deklagen, bewegwijzering), comfort en kwaliteit. Daarbij wordt ook ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen, zoals de elektrische fiets, bakfiets etc. In woonwijken wordt qua inrichting prioriteit gegeven aan de fiets’ aldus Clarion Wegerif van de Fietsersbond.
Voorbeelden uit buurgemeenten
Wegerif: ‘We hebben als Fietsersbond het afgelopen jaar veel tijd geïnvesteerd om ideeën aan te dragen voor de herinrichting van straten die deel uitmaken van het hoofdfietsroutenetwerk. We stuurden foto’s met goede voorbeelden uit buurgemeenten Houten en Utrecht en maakten zelfs een fietsstraat-fietstocht door Nieuwegein met één van de ambtenaren. Voor de IJsselsteinseweg tussen Roerdomplaan en tuincentrum Baars stelden wij een inrichting voor zoals de Kanaalweg in Utrecht. Deze weg heeft zelfs relatief veel vrachtverkeer vanwege de bedrijven die daar gevestigd zijn, maar toch een zeer fietsvriendelijke uitstraling. De auto is er letterlijk te gast.’
Meer rood op straat
Met wethouder Snoeren sprak de Fietsersbond geregeld over verbeteringen van het fietsnetwerk. ‘Helaas tot op heden zonder veel resultaat: de Mendes da Costalaan, óók een straat met fietsstraatpotentie, en met zeer slecht asfalt, werd recent geheel bedekt met een laag grijs asfalt. Dat schiet niet op zo. Ook het Handboek Stedelijk Tapijt, dat volgens het Mobiliteitsplan+ (paragraaf 3.3) “binnenkort aan het gemeentebestuur ter vaststelling wordt aangeboden” heeft de afgelopen collegeperiode niet het licht gezien.’
De Fietsersbond vraagt de partijen uit de nieuwe gemeenteraad en de coalitie om werk te maken van meer rood op straat, te beginnen bij de IJsselsteinseweg.