Daarna lees je PEN en de kranten en zijn er talrijke zaken om besproken te worden. Positief het verhaal over de stad van Hans Reus. Duidelijk vooral en het voordeel dat D66 door dit initiatief lekker vooruit loopt op de anderen. Goede zaken van de PvdA en met namen Simone van Dijk die over de gevolgen van de WMO duidelijke vraagtekens neerzet. Des te belangrijker nu blijkt dat op de indringende artikel 42 brief van de VSP door het college geantwoord wordt in de trant van “Alles zal reg kom en maak je geen zorgen in onze uitwerkingen zullen al jullie vragen beantwoord worden!” Natuurlijk er hoeft geen paniek te komen. Maar er mag wel eens nagedacht worden of in Nederland en Nieuwegein anno 2005 al die mogelijkheden tot hulp en vrijwilligerswerk echt bestaan in de mate die overheden van de burgers verwachten. Er moet eens berekend worden wat de WMO gaat kosten en hoe het rijk dat denkt te betalen of juist niet. De AWBZ kost misschien te veel, het proces is te ingewikkeld maar je had rechten en het functioneerde uiteindelijk wel. Dat moeten we voor de WMO, bestaande uit een stuk AWBZ, de WVG en de Welzijnswet nog maar afwachten.
Dan lees je ook de Nieuwsbrief Nieuwegein op maat. Die laatste is de derde al en gaat over Nieuwegein (Kiest) op Maat. Dat is de uitwerking van Nieuwegein Kiest. Dat “kiest” valt op Freudiaanse wijze soms buiten de boot Maar wordt middels het officieel herdopen van het project toch in deze nieuwsbrief weer opgenomen. Dat niet doen zou een begin zijn van toegeven dat er niets te kiezen is. Dat zegt de VSP al tijden en tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een nuance waar we eens met het college over zullen praten.
Ondertussen heeft Twijnstra en Gudde een second opinion gegeven over de strategische visie Nieuwegein Kiest. Zij vinden het een prima fundament voor de toekomst. Zover gaat hun clientelisme wel. Maar daarna zijn er weinig complimenten over.
* Voor Nieuwegein op Maat als uitwerking van Nieuwegein Kiest blijkt er geen overkoepelend plan nog visie ontwikkeld te zijn.
* Gemist werd een veranderstrategie, gevraagd wordt om na te denken over (het verschil) van veranderbereidheid en verandervermogen.
* Let op : niet alles kan tegelijk. De rest kunt u lezen op een kamer in het stadhuis.
Grappig het doet mij denken aan de woorden die de VSP in de raad heeft uitgesproken. Als ik me niet vergis verweet ik het Nieuwegein Kiest plan dat de organisatie er nog niet klaar voor was. Maar goed dat was gratis en Twijnstra hebben we betaald niet waar! Hun stuk wordt hier Verwondernotitie genoemd en is in deze qua naam net zo verwonderlijk als het beroemde “Resultaat gericht Management”.
Het management van dit project regelt dan meteen naast de opmerkingen van Twijnstra een “Visie op een andere organisatie” waarbij in eerste instantie het nauwelijks zichtbaar is of het nog over Nieuwegein Kiest op Maat of over Resultaat Gericht Management gaat. Het is niet zozeer een visie als een benadering van de vraag: “Waarom anders werken” Daarnaast is er een pagina verder de echte visie op de organisatie die warempel vaststelt wat het doel van de organisatie is. Dat doel is dan het veranderende doel. De omschrijving is echter huis tuin en keuken verantwoordelijkheid van een gemeentelijke organisatie. Uiteindelijk is zo te zien de vraag gerechtvaardigd of Nieuwegin kiest nu nodig was voor Nieuwegein of voor de gemeentelijke organisatie van Nieuwegein. Ik denk het laatste. Immers het veranderen van de organisatie wordt gerealiseerd door concrete projecten uit te voeren binnen Nieuwegein Kiest op Maat. Dat daar vervolgens de meest klassieke projectstructuur voor wordt gebruikt, schijnt niemand te verwonderen.
Ernstiger is dat in dit bezuinigingsplan Nieuwegein Kiest, nu dus Nieuwegein kiest op Maat, naast producten als onderhoud, sport, cultuur, openbare orde en veiligheid, in de projectaanpak ook de WMO en de veronderstelde fusie tussen Stadsbeheer en Stadsontwikkeling bijgevoegd zijn. Dat kan daar toch zo niet passen. De WMO is qua consequenties gelijk of groter dan Nieuwegein Kiest en de fusie van SB en SO naar een soort Stadswerk is een project rondom productiemiddelen. Dat ze projectmatig aangepakt moeten worden is duidelijk. Dat ze hier tussen de leermomenten hangen is werkelijk verwonderend.
Verder niets aan de hand? Toch wel. Op 11 mei staat in de ene krant dat er geen Milieu Effect Rapportage nodig zal zijn, immers er zijn geen belangrijke nadelige gevolgen voor bodem, water, lucht en geluid. Twee dagen later is er een mijnheer van de Raad van State die vriendelijk uitlegt dat ook in Nieuwegein vanwege de luchtkwaliteit er wel eens wat aan de hand zou kunnen zijn, gezien de nieuwe Europese normen voor luchtkwaliteit. Wat wij dan niet begrijpen is dat de gemeente dat toch ook moest weten en hoe lang ze dan door wilden gaan met te roepen dat het niet zo is! Of dát de Nieuwegeinse bezwarenmakers zou afschrikken. Benieuwd of de gevolgen van deze situatie binnen dat contract met Corio voorzien zijn. Er waren toch geen lijken in de kast?