Ergernissen aan de Nijenmonde

Van een Nijenmonde-bewoonster ontving de redactie dezer dagen een e-mail bericht dat ons de wenkbrauwen deed fronsen. De bewoonster maakt zich ernstige zorgen over haar woonomgeving en dan met name over de ingezette verloedering daarvan. Haar e-mail aan de wijkbeheerder/coördinator de Bruin haalde niets uit. Haar verzoeken aan buurt-genoten en passanten leverden evenmin een gewenst resultaat op. Hieronder de e-mail.

‘Beste meneer de Bruin,
Van ouderen wordt verwacht dat zij zo lang mogelijk zelfstandig blijven en daar ben ik het volkomen mee eens maar dan moet de leefomgeving ook geschikt zijn. Dat is het niet als er zo`n 30 tot 40 honden 2x per dag voor je neus uitgelaten worden zonder opruimen en de één na de ander scooter onder je balkon door raast en je een middelvinger krijgt als je zegt dat er ook een tweede fietspad is richting Vianen.’

‘In het huis waarin je woont (dat voorheen aanleunwoningen van het verzorgingshuis Vreeswijk waren, dus alleen voor ouderen) allerlei mensen vanwege de woningnood geplaatst worden die totaal niet passen in het leefpatroon van de ouderen die er wonen, daarnaast maatregelen genomen zijn voor het afval (vanwege ongedierte) op een plaats die zeer moeilijk te bereiken is voor mensen die slecht ter been met of zonder rollator of rolstoel, vraag ik mij af of er iemand is die hierover heeft beslist wel weet wat hier speelt.’

‘Wat betreft de honden heeft de gemeente beloofd om meer toezicht op de opruimplicht maar tot op heden heb ik niemand gezien die een baas of bazin heeft aangesproken en die komen er hoe langer hoe meer. Misschien vind je mij een oude zeur maar ik ben niet alleen die er over klaagt. Het zijn veel oudere bewoners die hier niet zo fijn meer wonen als vroeger toen het Dijkhuis nog van zorgspectrum was.’

‘Misschien kunt u een goed woordje doen bij de gemeente om iets van de ergernis weg te nemen.’

‘Met vriendelijke groet’
(Naam bekend bij onze redactie)

Een keurige e-mail waar de wijkbeheerder/coördinator naar de bewoonster (naam en adres zijn bij de redactie bekend) zegt niet heeft gereageerd. Daarom stuurde de bewoonster, in een poging één en ander in haar woonomgeving te verbeteren de redactie van pen.nl en De Digitale Nieuwegeiner de volgende e-mail:

‘Doorgestuurde tekst (voorafgaande tekst, red.) heb ik gestuurd naar mijnheer de Bruin volgens zeggen wijkbeheerder/coördinator. Ik heb taal nog teken terug gehoord of gezien.’

‘De omstandigheden zijn gebleven er is geen enkele verbetering te bespeuren zodat ik toch het vermoeden krijg dat er gedacht wordt laat ze maar kletsen die oude mensen. Ik heb mij ervoor ingespannen dat er verbetering kwam in de afvalverwerking omdat er een muizenplaag woedde toen ik in 2019 hier kwam wonen. Er was een bewoonster waarvan de muizennesten onder de aanrecht en onder het dressoir gebouwd waren en kapot geknaagde kabels van wasmachine en kookapparaat die vervangen moesten worden vanwege kortsluiting. Zij heeft noch van de Mitros , noch van gemeente enige vergoeding ontvangen en de verzekering betaalt dit soort schade niet. Dit is inmiddels gelukkig verbeterd door ingreep van Rentokil.’

‘De ondergrondse containers zijn geplaatst, maar mij is het heel kwalijk genomen dat ik hier werk van heb gemaakt omdat ze op een plaats staan zoals hierboven beschreven. Hierna is het contact met medebewoners er niet plezieriger op geworden en kan ik niets doen zonder dat ik bekritiseerd wordt.’

‘Een klein voorbeeld: ik krijg geregeld opengemaakte post in mijn brievenbus, naar aanleiding daarvan had ik een briefje op het openbare bord geprikt of de mensen eerst naar het adres wilde kijken van hun post. Tot 7 keer heb ik dit briefje geplaatst en iedere keer werd het weggehaald. Ik heb toen deze dader betrapt op heterdaad en gevraagd waarom hij dat deed. Wat ik toen allemaal naar mijn hoofd geslingerd kreeg wilt u niet weten.’

‘Hierdoor ben ik mij bewust geworden dat er geen eer aan te behalen is als je je ergens voor inspant om een ander te helpen en leef ik mijn eigen leven. Ik denk dat de wereld daardoor ook zo hard geworden is, we leven allemaal ons eigen leven in gezelschap van TV, Mobiel en Laptop of computer.’

De redactie van De Digitale Stad Nieuwegein heeft de e-mail doorgestuurd naar de heer de Bruin. Deze nam een dag later contact op met onze redactie. Hij beloofde mevrouw in kwestie te bellen. Dit is inmiddels gedaan. Hierop kregen wij vandaag een mail terug van de bewoonster aan de Nijenmonde:

‘Ik heb vanmorgen een e-mail van de Bruin ontvangen hij neemt contact op maar zo te lezen is er weinig aan te doen en verwijst hij mij naar Mitros. Dan moet je wel een voorhamer mee brengen om die stalen plaat voor hun hoofd te breken is mijn ervaring. Dus we zijn weer bij af.’

Tja, het is nu aan Mitros om de perikelen rondom de Nijenmonde op te lossen of …….. is bovenstaande een gevalletje van het kastje naar de muur! Onze redactie is benieuwd wat het vervolg is want vooralsnog, aldus de bewoonster aan de Nijenmonde: ‘Heeft Mitros een stalen plaat voor het hoofd.’

Woont u in de buurt van de Nijenmonde en herkent u bovenstaande problemen? Dan hoort onze redactie het graag. Dat kan via redactie@pen.nl.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk