Emté gaat haar nieuwe 3.0-formule na de opening in Dieren ook uitproberen in haar supermarkt in de wijk Galecop in Nieuwegein. De uitbreiding zal begin februari gebeuren, aldus Emté-directeur Johan van Heerenbeek. Gedurende de verbouwing zal een noodwinkel open zijn op het plein bij het winkelcentrum. Op donderdag 18 februari om 15.00 uur zal de winkel gesloten worden en op woensdag 2 maart is de feestelijke opening. Kenmerkend voor 3.0 zijn de centrale keuken waar medewerkers verse producten bereiden, nieuw assortiment uit de Sligro-groothandels, uitgebreide versafdelingen en een duizendtal prijsverlagingen.
In het 13.000 sku’s tellende assortiment zijn 2600 producten toegevoegd, veel uit het groothandelsportfolio. Om daar ruimte voor te maken is het aanbod in categorieën als papier, wasmiddelen en cosmetica kleiner, zegt Heerenbeek. “Vooral doublures zijn er nu uit. Geen 46 soorten toiletpapier meer.” Bij de selectie zijn er ook A-merken gesneuveld, aldus de directeur. “Daar kan Emté niet onderscheidend in zijn. We willen iets unieks toevoegen en dat doe je in een supermarkt niet met toiletpapier.”
Producten die wel uniek zijn voor Emté zijn bijvoorbeeld het saus- en smaakmakermerk O’life, de Rumo-pasta’s en een retailverpakking Wagyu-burger van The Frozen Butcher. Gelijk met de vernieuwingen verlaagt Emté de prijzen van duizend producten. Het prijsverschil ligt over de hele productlinie op enkele procenten.
Om medewerkers voor te bereiden op De Keuken van Emté en de nadruk op versbereiding bij de diverse afdelingen, zoals seizoenspecialiteiten en verse maaltijden, zijn ze opnieuw volledig getraind tijdens de ombouw.