Coronacrisis of niet: het aantal bedrijven in Nederland blijft groeien. Misschien zit jij ook al een tijdje na te denken over het starten als zelfstandig ondernemer, maar weet je nog niet goed waar je moet beginnen.
In dit artikel lees je daarom meer over enkele zaken waar je aan moet denken wanneer je een eigen bedrijf start. Het maakt niet uit of dat in Nieuwegein of aan de andere kant van het land is; de beginselen van een nieuw bedrijf zijn over het algemeen hetzelfde. Denk aan het maken van een ondernemingsplan en aan het regelen van je administratie met een boekhoudprogramma of een boekhouder.
Schrijf een ondernemingsplan voordat je begint
Voordat je daadwerkelijk begint met ondernemen, is het aan te raden om een ondernemingsplan te schrijven. Natuurlijk kun je zomaar starten als zelfstandig ondernemer, maar wanneer je succes wilt behalen is het prettig om een beetje een idee te hebben waar je in terecht komt. Het schrijven van zo’n plan is niet verplicht, maar kan je wel de nodige handvaten bieden op het moment dat je daadwerkelijk start met ondernemen.
Zo kun je daarmee van tevoren inschatten of je kosten moet maken voordat je begint en hoeveel die kosten gaan zijn. Voor de meeste soorten ondernemingen moet erin ieder geval wat geld worden uitgegeven. Wat hierbij aan te raden is, is om marktonderzoek te doen zodat je weet of er überhaupt vraag is naar jouw diensten of producten. Daardoor krijg je direct inzicht in je mogelijke concurrentie en je doelgroep. Een beter begin kun je niet hebben.
Kies je voor een boekhoudprogramma of een boekhouder?
Een van de dingen waardoor veel mensen worden tegen gehouden om een eigen onderneming op te richten, is de administratie. Het is zonde om je plannen en ideeën te laten gaan op basis van zoiets. Daarom is het slim om vooraf al te bedenken hoe je je administratie gaat doen. Kies je voor het inschakelen van een boekhouder die voor jou het werk doet? Of ga je voor een online boekhoudprogramma?
Steeds vaker kiezen (beginnende) ondernemers voor het zelf doen van de boekhouding met behulp van speciale softwares. Tegenwoordig is er namelijk zoveel mogelijk op het gebied van boekhoudprogramma’s dat je zelfs zonder verstand hiermee aan de slag kunt. Verdiep je vooraf eens goed in de mogelijkheden zodat je precies weet wat het beste bij jouw bedrijf past. Omdat je als ondernemer wettelijk verplicht bent om een administratie bij te houden, is het belangrijk om een goede keuze te maken.
Bedenk een unieke bedrijfsnaam voor inschrijving Kamer van Koophandel
Heb je de bovenstaande punten voor jezelf op een rij? Dan is het tijd om je bedrijf uit te rollen en in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Het maakt niet uit of je in de kunst en cultuur aan de slag gaat of wanneer je gaat werken als freelance zorgmedewerker; het is voor vrijwel iedere branche mogelijk om je in te schrijven als zelfstandig ondernemer. Waar je echter wel even op moet letten, is je bedrijfsnaam.
Het is namelijk belangrijk om een écht unieke bedrijfsnaam te verzinnen. Dat is niet alleen voor de Kamer van Koophandel nodig, maar ook in het belang van je bedrijf. Een goede bedrijfsnaam moet opvallen en blijven hangen. Wat ook fijn is, is dat je aan je bedrijfsnaam al een beetje kunt zien wat je doet en wat je verkoopt of aanbiedt. Voor de Kamer van Koophandel moet de naam volledig uniek zijn, zodat er geen sprake is van plagiaat.
Zorg voor online zichtbaarheid voor potentiële klanten
Ben je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel dan kan het ondernemen beginnen. Misschien vraag je je in het begin af waar je zo snel klanten vandaan haalt. Heel simpel: door je eigen online zichtbaarheid te vergroten. Tegenwoordig zoeken we alles via het internet. Met slechts een paar klikken in Google heb je honderden zoekresultaten. Om tussen die resultaten op te vallen is het nodig om een website te hebben die volledig SEO-proof is. Mocht je het budget ervoor hebben: huur iemand in die hier verstand van heeft.
Het kost namelijk best wat tijd om hoger te scoren in Google. Terwijl je iemand anders dat laat doen, kun jij je focussen op je nieuwe bedrijf. Vergeet ook niet om op social media kanalen aanwezig te zijn. Het kan tegenwoordig nog steeds helpen om actief te zijn op Instagram, Facebook en zelfs Snapchat of TikTok. Welk sociaal medium het beste bij je bedrijf past, hangt af van je doelgroep. Ook daarvoor kun je het beste een expert inschakelen, zodat dat direct op de juiste manier wordt gedaan.