Bedrijfsmodellen zijn door de jaren heen steeds verder veranderd. We hebben grote evoluties gezien in de afgelopen twintig jaar. Met name op het gebied van moderne technologieën. Bedrijven van de oude stempel had je tien jaar geleden nooit kunnen vertellen dat hun bedrijfsmodel zo gedigitaliseerd zou worden. Dat ze zich steeds verder zouden richten op de digitale markt. Dat de digitale markt bijna driekwart van hun totale klandizie zou bevatten.
Want als het goed wordt gedaan, zal online marketing tot enorm veel extra traffic leiden. Met behulp van seo of sea technieken worden sites beter zichtbaarheid bij belangrijke zoekmachines en leveren ze dus extra kijkers op. Dit leidt uiteindelijk ook tot hogere inkomsten. Online marketing levert tastbare resultaten op. Bedrijven kunnen daadwerkelijk zien waar ze in investeren. Inmiddels is online marketing niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Er is bijna geen enkel bedrijf meer in Nederland dat de pijlen niet heeft gericht op de digitale markt. Daarom is online marketing simpelweg onmisbaar geworden.
Opvallend genoeg hebben de veranderingen van de afgelopen jaren de vraag naar online marketing in een stroomversnelling gebracht. De online markt was al erg bruisend, maar inmiddels des te meer. Hoe dat komt? In dit artikel zetten we de drie grootste redenen waarom online marketing de laatste jaren nog belangrijker is geworden op een rijtje.
1. De consument begeeft zich grotendeels online
Mede door COVID-19 is de consument zich steeds meer gaan verschuiven naar de digitale markt. Het was immers lang niet mogelijk om fysiek winkels of bedrijven te bezoeken. Daarnaast waren er ook genoeg mensen binnen de bevolking die dit zelfs na het opheffen van de maatregelen niet aandurfden. Bijvoorbeeld omdat zij tot de risicogroep behoorden. Daardoor werd meer en meer online gekocht. Helemaal gedurende de keiharde lockdowns.
Zelfs nu de crisis tot zijn einde lijkt te zijn gekomen, zien we dat de consument zich voorlopig niet van de digitale omgeving laat wegjagen. Iedereen heeft ontdekt hoe gemakkelijk het eigenlijk is om online contact te leggen, bestellingen en vergelijkend onderzoek te doen. En waar de consument zich bevindt, moet jij je ook gaan begeven.
Hierbij is zichtbaarheid van essentieel belang. De meeste mensen zoeken via zoekmachines naar de juiste producten en diensten. Het is voor bedrijven dan ook belangrijk om hun zichtbaarheid binnen de belangrijkste zoekmachines te vergroten. Bedrijven als PureDigital hebben het de afgelopen tijd dan ook erg druk gehad om dit te realiseren. Andere bedrijven te helpen om hun zichtbaarheid te vergroten en zo hogere bezoekersaantallen te genereren.
2. De klant is altijd te bereiken
Ook door het hogere smartphonegebruik zien we dat online marketing nog populairder is geworden. Mensen staan immers veel sneller met elkaar in contact. Een bedrijf hoeft maar één mededeling online te gooien en de helft van een vriendengroep weet dit al binnen enkele minuten. Hierdoor is het speelveld veel meer verplaatst naar de snelle advertenties, snelle mededelingen en bovenal snel bereik.
3. De concurrent doet het ook
Als hij ander in de sloot springt, spring jij hem toch ook niet achterna? Die uitspraak heb je als kind vast en zeker vaak gehoord. Daarom lijkt deze redenering dan ook een beetje gek. Want wat maakt het toch uit wat de concurrent doet? Je wilt jezelf immers toch onderscheiden?
Dat klopt. Maar vergeet niet dat de digitale markt niet te onderschatten valt. Hier is een heel groot deel van de doelgroep te vinden. Als de concurrent wel investeert in online marketing en jij dit niet doet, dan zal dit leiden tot een disbalans in jullie kansen. Online marketing kan en mag dan ook niet meer ontbreken in het bedrijfsmodel. Simpelweg omdat enorm veel bedrijven hier al gebruik van maken.