Drempelvrees???!!!

U heeft het vast en zeker ook al gemerkt: de straten van Vreeswijk zijn weer eens op de schop gegaan. De reden hiervoor, heb ik begrepen, is de aanleg van nieuwe drempels. “Maar er liggen toch al heel wat drempels in Vreeswijk?”, hoor ik u zeggen. Ja hoor, dat is zo, maar blijkbaar nog niet voldoende.Een paar weken geleden, nadat ik weer eens door Vreeswijk ben gehobbeld, lees ik De Volkskrant van maandag 16 februari jongstleden. Dit ochtendblad meldt ons: “Meer ongelukken op woonerven en 30-km-zones”, aldus een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).Dat is niet zo mooi, maar zoals het hoort bij een deugdelijk wetenschappelijk onderzoek, heeft de SWOV ook een stevige aanbeveling om dit probleem op te lossen. U verwacht het waarschijnlijk niet, maar de oplossing om het aantal ongelukken op woonerven en 30-km-zones terug te dringen is … … … … extra verkeersdrempels neerleggen!Het is de SWOV zelf, die in 2002 het idee van de 30-km-zones introduceert. En wat blijkt nu, vanaf dat jaar is het aantal ongelukken nota bene alleen maar toegenomen in plaats van afgenomen! Althans, dat kunnen we opmaken uit het net gepubliceerde onderzoek van diezelfde SWOV.We kunnen ons dan ook in arrenmoed afvragen of het zo gerenommeerde SWOV zich nu niet eerst zelf eens de vraag moet stellen of het door haarzelf gelanceerde 30-km-zone-idee nog wel wetenschappelijk verantwoord is? Nee hoor, dat doet ze niet. Men bepleit alleen maar nóg meer drempels. Dit lijkt wel een manie te worden. Het is ook niet voor niets dat de verkeersdeskundigheid als wetenschappelijke discipline ter discussie staat.Wat meldt De Volkskrant nog meer in dit artikel? Het blijkt dat vele inwoners met volle overtuiging pleiten voor de 30-km-gebieden in hun eigen woonomgeving, dat is toch immers veilig? Bovendien, zo kunnen we lezen, zijn het blijkbaar veelal dezelfde mensen uit diezelfde buurt, die het 30-km-gebod aan hun laars lappen. Daarmee zijn zij zelf de veroorzakers van de onveiligheid in de eigen buurt. Dat is niet nieuw: dat hebben we al eens eerder gehoord! Blijkbaar is dit allang bekend bij gemeenten en de SWOV.Verkeersveiligheid verbeter je, mijns inziens, door de verkeersdeelnemers hun eigen verantwoording tegenover andere verkeersdeelnemers terug te geven. Drempels roepen bij vele mensen meestal alleen maar agressie op. En bij hen die hun verantwoording niet kennen, verbeteren we niets met deze drempelmanie, zoals blijkt uit dit onderzoek.Meer dan 90 procent van alle ongevallen is het rechtstreeks gevolg van onverantwoord menselijk gedrag, bewust of onbewust. Daar helpt geen drempel aan. Geef de verkeersdeelnemers hun verantwoording weer terug, in plaats van deze met verkeersdeskundige systemen af te pakken en te reguleren. Bovendien, als we iets verbieden, zullen we het ook moeten handhaven en ook daar ontbreekt het aan.Het neerleggen van nieuwe, extra verkeersdrempels geeft alleen maar schijnveiligheid. Bewoners voelen zich veilig, maar ze zijn het blijkbaar niet. Bovendien ondervinden velen last van deze drempels, denk maar aan de mensen van de brandweer en de ambulance en de mensen, die zij moeten helpen. Aanrijtijden vergroten recht evenredig met het aantal drempels op de weg. En dan maar niet te spreken over de vele lichamelijke klachten van buschauffeurs en hun passagiers.Iedereen heeft recht op een veilige woonomgeving. Te hard rijden hoort daar niet bij, zeker in een oude kern als Vreeswijk. Uit eigen ervaring weten we allen, dat er nog meer stukjes in onze stad zijn, waar met niet te hard kan en mag rijden. We kunnen ons dan ook de vraag stellen of Vreeswijk een proeftuin is voor de andere wijken. Gaan we alle wijken op de schop nemen omdat inwoners vragen om 30-km-zones, ook in hun buurt? Want ja, de precedenten zijn er.Laten we ophouden met deze drempelmanie en de openbare ruimte teruggeven aan de mensen en deze mensen hun eigen verantwoording tegenover elkaar teruggeven. Dat men ook elkaar kan aanspreken op onverantwoordelijk gedrag en zo nodig de met elkaar afgesproken regels stevig handhaven. Daar schieten we iets mee op, want aan deze schijnveiligheid hebben we niets!Drempels, sommigen worden er blijkbaar manisch van, ik alleen depressief.Henk Satijn 3 maart 2009

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk