Digitale sociale kaart Nieuwegein onder de maat

Met ingang van het transitie-jaar 2015 is in Nieuwegein een digitale sociale kaart in gebruik genomen. De tekst op de website van de gemeente vermeldt: “Het is de bedoeling dat inwoners, professionals en vrijwilligers hier de weg kunnen vinden naar de juiste voorziening op het gebied van wonen, welzijn en zorg”.

De digitale sociale kaart moet inwoners van Nieuwegein in staat stellen om meer zelfstandig, zonder tussenkomst van professionals, een antwoord te vinden op hun (hulp-)vraag. Dit komt overeen met de maatschappelijke wens dat inwoners meer zelfredzaam zijn en dit zou moeten bijdragen in het verlagen van zorgkosten.

GroenLinks Nieuwegein: ‘Wij constateren dat de huidige sociale kaart niet beantwoord aan de gestelde doelen en vraagt het College van Burgemeester en Wethouders naar het voornemen om de sociale kaart te verbeteren zodat inwoners van Nieuwegein wél goed geïnformeerd worden en daarmee meer zelfstandig hun weg kunnen vinden’

Het geven van beperkte en/of onjuiste informatie heeft negatieve gevolgen voor hulpvragers. Het maakt de zoektocht naar juiste hulp of ondersteuning nodeloos ingewikkeld, houdt inwoners afhankelijk van de tussenkomst van professionals en vergroot uiteindelijk de drempel om hulp te zoeken wanneer dat noodzakelijk is.
Wat GroenLinks betreft onwenselijke effecten van een gebrekkige sociale kaart.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk