nog maar kort geleden werd in theater de kom naast het nieuwe jaar ook met rondleidingen de oplevering van het vernieuwde stadshuis en de imponerende bibliotheek gevierd.
nu is de kom zelf aan de beurt en mag zich ‘theater van het jaar’ noemen!
zo scoort nieuwegein steeds hoger.
theaterstad
alleen de buitenkant al nodigt uit,
er zit een schat verborgen
achter deze muren
u droomt hier in uw vrije uren
-een heerlijk einde van een mooie dag-
want er is dans, muziek,
ontroering of een schaterlach
het lijkt hier haast vanzelf te gaan
een kaartje,
dan de loper,
iemand neemt de jassen aan
dan floept en zwenkt het licht
en het geluid klinkt door de zaal
u wordt betoverd, allemaal
en dat is mensenwerk
het werk van een trouwe groep
die niet zo op de voorgrond staat
de magiërs,
die achter de schermen
zich over knoppen, takels,
programma’s vol van wonders en mirakels,
de hele entourage,
artiesten met bagage,
de hapjes, drankjes ,
en bovenal de sfeer ontfermen
het lijkt hier haast vanzelf te gaan,
en dat is mensenwerk.
zo mag het grote amsterdam de dam,
naburig utrecht mag de dom
het maakt ons eigenlijk niet uit,
wij hebben hier de kom.
© ton de gruijter
Over Ton de Gruijter
Met zijn poëzie werpt Ton de Gruijter (1953) een nieuw licht op actualiteiten. Hij legt wat er gebeurt in de stad vast in mooie beelden en rake bewoordingen.
Hij schreef jarenlang stadsgedichten op De Digitale Stad Nieuwegein en publiceerde de bundel Groeten uit Nieuwegein. In 2017 ontving Ton de Nieuwegein Award voor Kunst en Cultuur. Van 1 januari tot en met 31 december 2021 mocht Ton de Gruijter zich Stadsdichter noemen op initiatief van bibliotheek De tweede verdieping. Toenmalig burgemeester Frans Backhuijs benadrukte dat de dichter absoluut geen blad voor de mond moest nemen. En dat deed hij dan ook niet. Sinds enige tijd bericht Ton weer op De Digitale Stad Nieuwegein.
Naast Groeten uit Nieuwegein publiceerde Ton vijf andere bundels. Over zijn manier van schrijven: ‘Ik denk graag over verlangen, het verglijden van de tijd, veroudering, en de vragen rond conflicten en hoe het met de mens en de religie gaat. Ik probeer het zodanig uit te werken dat in de kortheid van een gedicht toch een beeld of een verhaal herkenbaar is. Ik vind het belangrijk iets te maken wat geen halffabricaat is, en het moet, voor zover mij dat lukt, taalkundig kloppen.’
‘Ik hou van rijm en ritme. Ik gebruik dus ook een schema, zoals een notenbalk bij muziek kan helpen. Taal is voor mij een gebied vol verborgen schatten. Schrijven helpt dit te ontginnen.’