Dichter Ton de Gruijter bericht: ‘bienvenue à jutphaas’

alsof alles wat een zomer te bieden heeft samenvalt.
zo voelde het afgelopen zondag binnen het gebied van
‘rond het fort’.
het fortwachtershuis en omgeving waren het middelpunt en
decor van een goed bezochte themadag.
als napoleon dit had kunnen voorzien was hij in het toenmalige
jutphaas gebleven, een klein stukje nieuwegein veranderde
in frankrijk.

bienvenue à jutphaas

ah, les voitures classiques,
ze zijn weer terug in de garage
en de accordeons weer in de hoes
verstild is het geroezemoes
’t is maandag, c’est fini,
cést dommage

want gister klonk hier het chanson,
onwennig zong men het refrein, het franse
was nog niet geoefend door vacance
maar, zo voelde het wel, ook door de zon

en het terras was druk, de geur
van crêpes dans la cuisine,
er was een schat aan fraais te zien
in kramen vol van vorm en kleur

in deze stad kan het zo zijn
dat je de schoonheid van je grenzen ziet
een opgeblazen festival verslaat toch niet
de kunst van groot zijn in het klein

© ton de gruijter

Over Ton de Gruijter
Met zijn poëzie werpt Ton de Gruijter (1953) een nieuw licht op actualiteiten. Hij legt wat er gebeurt in de stad vast in mooie beelden en rake bewoordingen.

Hij schreef jarenlang stadsgedichten op De Digitale Stad Nieuwegein en publiceerde de bundel Groeten uit Nieuwegein. In 2017 ontving Ton de Nieuwegein Award voor Kunst en Cultuur. Van 1 januari tot en met 31 december 2021 mocht Ton de Gruijter zich Stadsdichter noemen op initiatief van bibliotheek De tweede verdieping. Toenmalig burgemeester Frans Backhuijs benadrukte dat de dichter absoluut geen blad voor de mond moest nemen. En dat deed hij dan ook niet. Sinds enige tijd bericht Ton weer op De Digitale Stad Nieuwegein.

Naast Groeten uit Nieuwegein publiceerde Ton vijf andere bundels. Over zijn manier van schrijven: ‘Ik denk graag over verlangen, het verglijden van de tijd, veroudering, en de vragen rond conflicten en hoe het met de mens en de religie gaat. Ik probeer het zodanig uit te werken dat in de kortheid van een gedicht toch een beeld of een verhaal herkenbaar is. Ik vind het belangrijk iets te maken wat geen halffabricaat is, en het moet, voor zover mij dat lukt, taalkundig kloppen.’

‘Ik hou van rijm en ritme. Ik gebruik dus ook een schema, zoals een notenbalk bij muziek kan helpen. Taal is voor mij een gebied vol verborgen schatten. Schrijven helpt dit te ontginnen.’

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren