Bijna alle Nederlanders van 18 jaar of ouder denken dat het klimaat aan het veranderen is. Drie kwart van de bevolking maakt zich zorgen over de gevolgen van klimaatverandering voor toekomstige generaties. Een ruime meerderheid wil minder fossiele en meer groene energie. De meeste mensen zijn voorstander van windmolens, maar willen ze niet in de eigen ‘achtertuin’. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Belevingen 2020’ van het CBS.
Bijna de helft van de Nederlanders van 18 jaar of ouder wil minder gebruik van aardolie en aardgas. Ruim de helft van de bevolking vindt het (heel) positief dat de overheid Nederland aardgasvrij wil maken door over te stappen op duurzame energiebronnen. Dat aardgas bijdraagt aan de CO2-uitstoot (en daarmee aan de klimaatverandering) is hiervoor de meest genoemde reden. Het Nieuwegeinse bedrijf Dex-oil biedt een oplossing om de CO2 uitstoot fors te verminderen met haar nieuwe olie. En deze is uniek in de wereld en wordt al veelvuldig gebruikt in de scheepvaart en industrie. In deze sectoren is de standtijd van Dex olie vaak doorslaggevend om over te stappen.
Binnenkort doen de eerste 20 auto’s mee met de Pen.nl – Dex Oil Challenge om de CO2 uitstoot in Nieuwegein te verminderen. Er kunnen 100 auto’s meedoen met deze test. Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) ging al voor met hun wagenpark.
‘Voor één voertuig scheelt het op jaarbasis zes ton CO2 uitstoot’
Als materieelbeheerder houdt Harry Akker zich bezig met verduurzaming van het wagenpark bij Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) die in o.a. Nieuwegein zorgt voor het ophalen en verwerken van het huisafval. Enthousiast vertelt hij over de stappen die het bedrijf zet om de uitstoot van schadelijke gassen te verminderen.
Harry Akker: ‘In april 2020 ben ik in dienst gekomen bij RMN. Als materieelbeheerder ben ik verantwoordelijk voor de voertuigen en het servicebeheer, en een van de facetten van mijn werk is verduurzaming van het wagenpark. We hebben de afgelopen tijd veel voorbereidend werk gedaan, waarvan we in 2021 de vruchten gaan plukken.’
93 procent CO2-reductie
‘Een belangrijke vraag is hoe we de CO2 – en NOX-uitstoot verder kunnen terugdringen. CO2 uitstoot heeft een grote weerslag op het milieu en NOX-uitstoot op de gezondheid van mensen. Uit onderzoek blijkt dat we veel milieuwinst boeken als we overstappen op voertuigen die geschikt zijn voor HVO100. RMN was overgestapt op aardgaswagens, maar die stoten nog relatief veel CO 2 uit. We kiezen daarom nu bij aanschaf van nieuwe wagens voor HVO100. HVO100 is een synthetische diesel, waarmee we op jaarbasis een CO2 -reductie van 93 procent kunnen behalen. Voor één voertuig scheelt dat op jaarbasis zes ton CO2 -uitstoot. Dat is een enorme reductie.’
‘Vanwege de overgang op HVO100-brandstof hebben we ook pompen nodig waar we deze diesel kunnen tanken. We hebben geregeld dat een externe partij die gaat neerzetten bij pomphouders in de RMN-gemeenten, waaronder Nieuwegein. Mooi is dat we op deze manier een goed voorbeeld geven en inwoners ook de mogelijkheid geven dat goede voorbeeld te volgen’ aldus Harry Akker.
Milieuvriendelijke olie op de CO2 prestatieladder
‘De CO2 -uitstoot brengen we daarnaast nog verder omlaag door Dex-olie te gaan gebruiken. We hebben in 2020 veel testen gedaan met deze olie. Omdat de motor van een inzamelingswagen continu draait, heeft overstappen op deze milieuvriendelijke olie veel effect. Onderzoek wijst op een CO2 -reductie van 35 procent en een brandstofbesparing van 7 procent. Ook zorgt de olie voor minder slijtage. We hebben enkele voertuigen van dit oliesysteem voorzien en een onafhankelijke partij gevraagd het effect te meten. Net als het onderzoek op papier liet deze praktijktest gunstige resultaten zien. Wanneer voertuigen bij onderhoud schone olie nodig hebben, voorzien we ze daarom voortaan van Dex-olie.’
Voor Nederland heeft de CKAO (Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden en Ondernemen) de zogenaamde CO2 Prestatieladder ontwikkeld, die bij vrijwel alle aanbestedingen door overheden wordt gehanteerd. Hoe hoger een onderneming op die ladder presteert, des te groter is de kans dat je werkzaamheden voor overheden mag uitvoeren.
Deze Commissie heeft bepaald, dat de CO2 winst die RMN behaalt middels toepassing van de Dex oliën mag worden meegeteld bij de CO2 Prestatieladder. Naast brandstoffen die geen fossiele oorsprong hebben, zijn de Dex oliën de eerste smeermiddelen die meegeteld mogen worden op die ladder. Deze primeur is voor een Nieuwegeinse onderneming.
Niet iedereen staat er dagelijks bij stil, maar smeerolie is letterlijk het smeermiddel van hele industrieën. Het zorgt ervoor dat motoren niet oververhit raken en tandwielkasten blijven draaien. Regelmatig moet de olie ververst worden. Dex Lubricants Oil is een smeerolie die de wrijving tussen de metalen onderdelen vermindert. Minder wrijving leidt tot minder brandstofverbruik en dus minder slijtage. Dex Oil, het bedrijf uit Nieuwegein achter dit product, claimt hiermee het brandstofgebruik van onder meer schepen met 5 tot 7% te kunnen terugdringen.
100 inwoners van Nieuwegein worden uitgenodigd
De Digitale Stad Nieuwegein nodigt geïnteresseerden in deze test zich te melden bij de redactie van pen.nl. Vooral autobezitters met meer dan 50.000 km op de teller zijn welkom. Bent u ook benieuwd hoe u het ‘Kwartje van Kok’ kunt terugverdienen? Meldt u hier aan.
Eerste 20 van 100 Nieuwegeiners krijgen binnenkort Dex-olie
Binnenkort worden in Nieuwegein de eerste 20 auto’s voorzien van het middel van Dexx-oil uit Nieuwegein. Zij zijn inmiddels uitgenodigd. Nog 80 inwoners kunnen zich aanmelden voor de Pen.nl – Dex Oil Challenge om de CO2 uitstoot in Nieuwegein te verminderen.