Deliveroo opent eigen keukens in een programma genaamd Roobox. Deze “donkere keukens” stellen klanten in staat hun favoriete eten te bestellen van een door hen uitgekozen restaurant en Deliveroo zal helpen de vraag tegemoet te komen en vertraging in bezorging te voorkomen. Op deze manier functioneren ze als een extra keuken voor deze specifieke restaurants.
Dit schema behoort kleinere bedrijven te helpen uitbreiden en te betekenen dat ze niet meer hoeven te zwoegen om al het bestelde eten te bereiden. Op deze manier zullen klanten tevreden zijn en dus ook de bedrijven. Het programma werd oorspronkelijk in London ontwikkeld en een van de eerste deelnemers van de Roobox, Tommi’s Burger Joint, deelde mee dat ze het aantal bestelling hadden verdubbeld sinds ze zich aangesloten hadden.
Hetzelfde gebeurt nu in Nederland en met name in Amsterdam. Dit maakt het de tweede stad die een Roobox heeft na London. Een Roobox zelf is een gerenoveerde scheepscontainer die omgetoverd is tot zo een ‘donkere keuken’. De manager van Deliveroo Nederland, Philip Padberg zei het volgende: “Op deze manier kunnen restaurants hun capaciteit vergroten tegen lage kosten”. Klanten in Amsterdam bestellen hun eten zoals gewoonlijk via Deliveroo en de maaltijden worden gemaakt in een Roobox en meteen aan de klant zijn deur bezorgd. Er veranderd niets voor de klant behalve dat het eten sneller bezorgd wordt dankzij de uitgebreide capaciteit. Kipgerechten zijn een populaire keuze onder de vele afhaalmenu’s en nieuwe recepten verleggen continue de grenzen van aroma’s en smaken. Als je wilt weten waarom kipgerechten zo populair en heerlijk zijn dan heeft Deliveroo er een artikel over geschreven.
Deze service kost restaurants een beetje extra maar zoals Padberg zegt: “Klanten willen zeker zijn dat ze hun favoriete gerechten kunnen blijven bestellen” en dankzij Rooboxes is dat precies wat er zal gebeuren.
Deliveroo wil Rooboxes naar grote steden over de hele wereld brengen en gebruiken ze om de gemoederen te testen. Padberg: “We werken nu met restaurants in Amsterdam, maar het is ook een ideale manier voor restaurants buiten de stad om het in Amsterdam te proberen”.Een van de restaurants waarmee Deliveroo momenteel samenwerkt is Soul Burger. Maar in Nederland en Amsterdam concurreert Deliveroo met het enorme Thuisbezorgd.nl, dat de markt domineert. Het voltooide vorig jaar meer dan 21 miljoen bezorgingen en bezitten een ruime 90% van de markt. Daarom doen services van Deliveroo zoals Rooboxes veel moeite om zichzelf te onderscheiden van anderen en een service te leveren die niet te evenaarden is. Padberg zegt dat “We willen aantrekkelijk zijn voor onze klanten. Met de keten van keukens kunnen we het aanbod van bezorging buiten het centrum vergroten”, waardoor mensen buiten Amsterdam ook gebruik kunnen maken van Rooboxes.