Bij evaluatie van de wet op de jeugdzorg blijkt dat er op heel veel terreinen mis gaat. De problemen worden te laat ontdekt, geen snelle/adequate handeling o.a. door de regeldruk. Het speelveld is te vol en zijn er afstemmingsproblemen, teveel doorverwijzingen naar zwaardere zorg etc. Het kabinet wil dan ook de effectiviteit van de jeugdzorg verbeteren door middel van een stelselherziening.
Met ingang van januari 2015 gaat de regie op de jeugdzorg over naar de gemeenten. Het principe is om de preventieve en curatieve jeugdzorg bij elkaar en onder gemeentelijke verantwoordelijkheid te brengen. Het is een zware opgave. De opgave is om lokaal, in regionale afstemming, nieuwe structuren, werkwijzen en sturingsinstrumenten te organiseren die leiden tot goede ondersteuning van de jongeren en gezinnen die dit nodig hebben. Maar de opgave gaat verder. Het groeiend beroep op gespecialiseerde zorg neemt toe en gaan de gemeenten straks moeten werken vanuit een andere benadering. Er dient nl. een kanteling plaats te vinden. Hierdoor zijn gemeenten beter in staat zijn om een samenhangend aanbod van toegankelijke hulp en ondersteuning te organiseren en gespecialiseerde vormen van zorg efficiënter in te zetten, waarbij het kind ten alle tijd centraal moet staan.
Het is voor de gemeente een kansrijke, maar ook een zeer complexe opdracht. Bij de transitie zijn veel verschillende stakeholders betrokken waarbij een nauwe samenwerking van essentieel belang is. Bovendien kan de preventieve en curatieve jeugdzorg alleen goed werken als er ook nauwe samenwerking tussen uitvoerende instellingen onderling bestaat. Het gaat er uiteindelijk om dat de doelstellingen op een eenvoudige/minder bureaucratisch opgelost worden. Dat vergt dus een sterke regierol van gemeenten. Omdat het een ingrijpende operatie is begint de gemeente Nieuwegein nu al met de voorbereiding.
In de voorbereiding en het verdere proces wordt de gemeenteraad betrokken. Zo zijn wij recentelijk in een sessie bijgepraat en hebben wij met elkaar van gedachten gewisseld over de gemeentelijke opgave. Conclusie was dat er een goede analyse moet worden gemaakt en er is meer inzicht nodig in de cijfers voor Nieuwegein, waarbij niet alleen de aantallen gebruikers per aanbod in beeld moet worden gebracht, maar ook welke instellingen welke voorzieningen leveren, de duur van trajecten, de mate waarin een jongere of gezin meerdere trajecten tegelijkertijd of na elkaar gebruikt, de mate van “terugval”etc.
Kortom, een lastige maar uitdagende opdracht die de komende tijd meer en meer vorm zal krijgen. Voor de VVD zijn de jongeren een belangrijke groep en daarom willen wij dat er geen enkele jongere tussen wal en schip raakt. Investeren in een positief jeugdbeleid die toekomstbestendig is zou wat mij betreft een goed begin moeten zijn om problemen (uitval etc) voor te zijn. Er moet stappen worden gezet naar een positieve benadering van jongeren, de kracht van de jongeren, ondersteuning van jongeren in plaats van focussen op problemen en risico’s. Ook ziet de VVD de voordelen en om het project wisselgeld onder te brengen bij het CJG die straks een belangrijke speler wordt in het geheel. Tot nu toe is het CJG in Nieuwegein op een erg laag pitje.
Het is een ‘hell of a job’ die de gemeenten krijgen maar tegelijk een uitdaging. Want ze kunnen straks gelden die voorheen uit verschillende budgetten kwamen, uitwisselen en meer inzetten waar het nodig is , en kan beleid veel dichter bij de burgers georganiseerd worden, meer op maat. Ik zie dit als een grote winst. Het blijft een zware opgave maar het is een kwestie van goed organiseren en monitoren. De VVD wilt om die redenen ook graag in het verdere proces meedenken.
Shekoen Ramautarsing
Raadslid VVD