Als ondernemer is het van belang dat je geld verdient, dat is natuurlijk niet meer dan logisch. Toch kan het in sommige gevallen lastig zijn om daadwerkelijk voor inkomsten te zorgen als je een eigen bedrijf hebt, vooral als je moeite hebt met het vinden van klanten. Dit kun je voorkomen door je onderneming goed te marketen bij je doelgroep, waarbij je gebruik kunt maken van allerlei verschillende manieren. Een type marketing dat al lang geleden heeft aangetoond dat het goed werkt, is direct mailing. Hier zitten namelijk veel voordelen aan verbonden, al moet je uiteraard ook rekening houden met de nadelen van direct mail marketing. Daarover lees je hieronder meer!
De voordelen van direct mail marketing
Er zijn nogal wat voordelen als het gaat om direct mail marketing. De eerste hiervan is dat het een veel meer gerichte benadering van adverteren kan zijn. Bedrijven kunnen mailinglijsten kopen of ontwikkelen op basis van hun specifieke behoefte. Enkele van de grotere voorbeelden zijn specifieke associatielijsten, waarmee bedrijven zich op een bepaalde sector of zelfs op een specifieke locatie kunnen richten. Dit is iets dat veel nauwkeuriger kan zijn dan algemene sociale media of online advertenties.
Het kan ook veel meetbaarder zijn dan bedrijven misschien denken, vooral wanneer coupons en soortgelijke aspecten worden gebruikt. Door deze op te nemen, kan een bedrijf bijhouden hoeveel van de brieven of flyers gedurende een bepaalde periode zijn gebruikt. Ten derde is het feit dat direct mail marketing ongelooflijk flexibel kan zijn. Een groot deel hiervan is omdat een bedrijf zo veel of zo weinig in zijn direct mail-campagne kan opnemen als ze willen. Hoewel informatie over het bedrijf een noodzaak is, kun je ook gratis voorbeelden en nog veel meer toevoegen, wat bij veel andere strategieën geen optie is.
De nadelen van direct mail marketing
Hoewel er een aantal voordelen zitten aan deze vorm van marketing, zijn er ook een aantal nadelen verbonden aan direct mail marketing. Hier moet je uiteraard rekening mee houden als je ervoor hebt gekozen om het versturen van een mailing te gebruiken om je bedrijf te marketen. Misschien wel de meest opvallende hiervan is dat er hoge kosten vooraf aan de praktijk kunnen zijn verbonden. Veel hiervan is omdat je eerst een mailinglijst moet aanschaffen of ontwikkelen, wat vaak een dure aangelegenheid kan zijn. Daarnaast zijn er de ontwerp- en copywritingkosten die met direct mail gepaard gaan. Posten en afdrukken zal ook hoge kosten met zich meebrengen, waarbij veel mensen denken dat de ROI misschien niet hoog genoeg is.
Daarnaast is het responspercentage vaak minimaal, waarbij sommige rapporten suggereren dat dit kan schommelen tussen 1 en 3 procent, afhankelijk van hoe effectief je marketing is. Dit kan de praktijk ook veel minder kosteneffectief maken. Ten derde kan het vaak onvoorspelbaar zijn, vooral als je tijdgevoelige e-mail verstuurt, zoals coupons. Als zodanig is het in dit opzicht misschien geen aanbevolen praktijk, waarbij deze onvoorspelbaarheid een bepaalde rol speelt in hoe kosteneffectief het kan zijn.