Je ziet ze overal liggen in Nieuwegein: ‘happy stones’. Een opmerkzame wandelaar kán ze bijna niet missen, zoveel zijn het er inmiddels. Soms liggen ze heel zichtbaar op een hek of paaltje, soms een beetje verscholen onder een bosje of in een boom. Happy stones zijn kleine, beschilderde stenen bedoeld om een glimlach op het gezicht van een voorbijganger te toveren. Zomaar een positief gebaar voor iemand die je niet kent, zonder dat je iets terug verwacht.
Op de foto werken de jongste kinderen samen met oudere leerlingen aan de happy stones. Fotograaf: Marsja Haanstra
Montessorischool De Vleugel aan het Mozartplantsoen 1 ziet graag veel blije gezichten in Nieuwegein. Juist in deze tijd waarin het belangrijk is om elkaar een hart onder de riem te steken. Daarom beschilderden leerlingen en ouders van De Vleugel samen stenen, die ze in de wijken rond de school hebben neergelegd. Daar liggen ze te wachten op die ene voorbijganger die ineens verrast een blik op ze werpt. Een selectie van de happy stones van De Vleugel is te zien op de website van de school. De leerlingen zijn benieuwd hoe hun stenen door Nieuwegein zwerven. Wie een steen van De Vleugel vindt kan deze via de website registreren.
Waarschijnlijk is de rage van de happy stones overgewaaid uit Amerika. Vera (5) noemt ze blije stenen en ze zijn volgens haar bedoeld voor iedereen. In Nederland bestaat het beschilderen van stenen al langer, maar in de corona-tijd heeft het een enorme vlucht genomen. Ook in Nieuwegein is er een heuse jacht op happy stones gaande. Op Faceboook (happy stones ng) is inmiddels een grote groep Nieuwegeiners actief. Daar vind je af en toe ware kunstwerken. Het eigenlijke idee is dat je een steen vindt terwijl je er niet naar op zoek gaat. Dan is de verrassing des te groter. Maar of je nu wel of niet actief zoekt, die glimlach blijft en daar gaat het uiteindelijk om.
Het samen maken van happy stones past goed binnen het Montessori-gedachtengoed. Eén van de pijlers van dit onderwijssysteem is kinderen verantwoordelijkheid te leren nemen voor zichzelf én hun omgeving. De school maakt kinderen bewust van hun invloed op deze planeet. Zo voeren de leerlingen iedere week praktische taken uit op school, zoals materialen aanvullen, boeken rechtzetten, opruimen, de vloer vegen of de schooltuin wieden. Ook verzorgt elke leerling in de klas een eigen plantje. Zo dragen ze samen zorg voor hun leeromgeving. Binnen het Montessori-onderwijs zitten kinderen van verschillende leeftijden samen in een klas en werken ze in projecten regelmatig samen met kinderen uit andere klassen. Zo leren ze hulp geven én vragen. Ook aan de happy stones werkten de jongste leerlingen samen met oudere kinderen.
De leerlingen vinden het leuk om te zien of hun steen is gevonden. Wie een steen van De Vleugel vindt kan deze via de website registreren (www.devleugel.net). Daarna kan de steen weer verder zwerven. Want wat is nu leuker dan de gevonden steen weer ergens anders achter te laten voor een nieuwe achteloze wandelaar. Zo laat één kleine steen een kleine golf van positiviteit door Nieuwegein gaan. Maya (6): “Ik weet niet of ik mijn steen ga verstoppen, misschien vind ik hem zo mooi dat ik hem heel graag zelf wil houden”. Dat ze mooie dingen maken is zeker, want zegt Vera: “het is leuk om mooie dingen te maken”.