De vierde macht en communicatie deel twee

Verleden week beloofde ik u iets te zeggen over het hoe en waarom van communicatiefouten. Het wordt een beetje schematisch. Belangrijk is dat we begrijpen dat communicatie een functie heeft ten opzichte van een vastgesteld doel. U leest in reclame-uitingen over auto’ s hoe fijn ze rijden en wat ze allemaal kunnen, nooit dat ze ongezond zijn vanwege die vieze uitlaatgassen. Dat leest u wel in een medische rapportage vol met onderzoeken over die uitlaatgassen en hun werking. Beide keren is de communicatie juist. Het licht er maar aan waar u mee bezig bent.Dat neemt niet weg dat goede communicatie helemaal gericht op de promotie van een idee, in de details van de uitvoering toch het omgekeerde kan bewerkstelligen. Neem Wethouder van Linge’s villawijkje. Door steeds meer te communiceren over alle veronderstelde voordelen, noodzakelijkheden en bedoelingen wordt een in aanleg niet verkeerd plan volledig ondermijnd. Om de autometafoor maar weer te gebruiken, de uitlaatgassen beletten steeds meer het zicht op het autootje. Dit is dus een tactische fout. Verleden week spraken we over gewoon een fout uit onzorgvuldigheid. Beide gevallen, villawijkje en sloopvergunning, resulteren overigens in het zelfde. De communicatie bereikt niet haar doel. Erger nog het bemoeilijkt het behalen van het gestelde doel.Timing is ook buitengewoon belangrijk. President Chirac verloor veel prestige door te laat te reageren op de rellen in zijn land. De perfectie van zijn voordracht maakte dat maar voor een heel klein deel weer goed. Bush had het zelfde probleem in New Orleans. Het comité van de bewoners van de Hildo Kropstraat voelde zich gepakt omdat ze eerst vlak voor de officiële persberichten over een Moslim verenigingsgebouw anex gebedshuis op de hoogte gebracht werden.. Hadden ze dan bijzondere rechten. Nee maar gezien de omstandigheden had wat extra communicatie goed gewerkt. Eén telefoontje wat langer vooraf kan voldoende zijn. Dat is dus niet bedoeld om instemming te krijgen. Wel om de kritiek op de al dan niet veronderstelde fout in de manier van handelen te omzeilen. Boze mensen kan je niets verkopen.Dan komen we daarmee op het laatste punt in dit kader. Communicatie kan nooit fouten ongedaan maken."Ja het is een rommeltje in de stad maar we gaan met zomerschoon en daarna met zijn allen onze wijken weer goed voor elkaar maken." Dat werkt dus niet."De raad heeft beslist dat we een extra actie doen voor het groen. De actie heet Zomerschoon. Het groeizame weertje maakt dat noodzakelijk." Dat werkt een beetje.Het handigste is natuurlijk om automatisch bij groeizaam weer extra activiteiten uit te (laten) voeren. Dat communiceert achteraf natuurlijk voortreffelijk. De grootste fout die we als gemeente en politiek maken is dat we niet of nauwelijks praten over wat er allemaal bereikt en gedaan is! Dat veronderstelt overigens wel dat we dat weten en technisch ook kunnen. Dat impliceert ook dat uw verkiezingsprogramma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen heel nauwgezet moet aangeven wat er "nog verder" kan en moet.Twee A-viertjes zijn waarschijnlijk meer dan voldoende. U hoort de VSP niet zeggen dat de Nieuwegeiner verwend is. Rekening, mag echter best gehouden worden met het wat we allemaal al hebben. Ook een kwestie van communicatie!

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk