‘De Springbok’

Overal in Nieuwegein kom je iets tegen, mensen, dieren, gebouwen, auto’s, fietsen etc. maar ook kunstwerken, Openbare Kunstwerken. Wekelijks zullen wij deze hier behandelen. Wie is de maker, waarom daar op die plek en wat stelt het nu voor.

Onze redactie trekt er op uit, met de camera, met een blik op het kunstwerk om u te laten genieten van kunst, thuis, van achter uw computer en ……… mocht u het zelf willen zien dan kunt u er ook heen met de kennis die u hier leest op De Digitale Stad Nieuwegein. Deze week ‘De Springbok’ aan de Prof.Dr. Hesselaan in Jutphaas-Wijkersloot. Het beeld stond voor de gymnastieklokaal De Springbok, die in 2001 buiten gebruik gesteld is en afgebroken.

De maker van ‘De Springbok’ is kunstenaar Max (Feiko) Reneman, geboren op 20 oktober 1923 in Groningen en overleden in 1978. Reneman kwam op 55-jarige leeftijd om bij een vliegtuigongeluk voor de kust van Sicilië. Zijn neef, de journalist Max Westerman (1958), is naar hem genoemd.

Reneman mocht van zijn vader – die een groothandel in tandtechnische apparatuur had – alleen kunstenaar worden als hij ook een ‘echt vak’ leerde. Hij studeerde tandheelkunde, en was tandarts in Groningen en wetenschappelijk medewerker bij de vakgroep tandheelkunde aan de Universiteit Utrecht. Naast kunstenaar bleef hij actief als tandarts en specialiseerde zich in tandprothesen.

Over het kunstwerk ‘De Springbok’
Het kunstwerk ‘De Springbok’ is gemaakt in 1969. Het werk laat in een grote, onregelmatig gevormde en gegolfd roze geschilderde stalen plaat een uitgespaarde springbok zien. Rondom het dier zijn metalen versieringen in dezelfde kleur aangebracht die zowel bloemen als bladeren kunnen voorstellen. De plaat is door middel van vier slanke stalen pinnen bevestigd aan twee ranke kolommen en lijkt daardoor niet alleen in de lucht te zweven, maar geeft zo ook de kracht, elegantie en lenigheid van de springbok weer.

Over Max Reneman
In de jaren zestig en zeventig zet kunstenaar Max Reneman samen met oud-Provo Robert Jasper Grootveld en kunstenaar Theo Kley verschillende initiatieven op in de geest van Provo. Een van de resultaten is ‘De Insekten sekte’, waarmee ze bijeenkomsten in de buitenlucht van kunstenaarskolonie Ruigoord organiseerden. De Insekten Sekte zette zich op een vriendelijke en symbolische manier in voor een schoner milieu en een fijnere leefomgeving. De vlinder was het symbool van de Insekten-sekte.

Max Reneman

Max Reneman

Deskundologie
Max Reneman was ‘Deskundoloog’ zo stelde hij zich altijd voor. Reneman hier over: “Deskundologie is een soort weetnietkunde. Daarmee is het begonnen. Ik heb in mijn leven een heleboel gestudeerd en ik kan best over allerlei dingen meepraten, maar de Deskundologie heeft me geleerd te zijn wat ik doe. (…) Dat is voor mij een enorm probleem geweest. Jarenlang was ik een tandarts die ook aan kunst deed of was ik een vrij succesvolle monumentale kunstenaar. Mensen zeiden me altijd dat ik moest kiezen, ik moest dit zijn of dat zijn. Misschien wel omdat ik Groninger ben, heb ik me opeens op een blije dag van dat probleem verlost: als ik fiets, ben ik fietser en als ik een fiets maak, een fietsenmaker en ik ben geen tandarts op de fiets of een kunstenaar op de fiets, ik ben een fietser. Als ik in de kroeg zit, ben ik een kroegzitter, als ik naar mooie meiden kijk, ben ik een mooie-meiden-kijker. Bij ieder ding dat ik doe denk ik dat ik dat ben en niet meer een etiket waaraan anderen mij kunnen vastplakken.(…)”

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk