Terwijl de vernieuwde regionale trambaan in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein wordt getest, komen steeds meer nieuwe trams binnen. Vanuit Spanje gaan de trams op transport, meestal over de weg, soms met de boot. Na een week komen ze aan op de remise in Nieuwegein.
De nieuwe trams zijn zo lang dat ze in twee stukken op transport gaan. Eenmaal gekoppeld kan een tram per rit bijna 500 reizigers vervoeren. De trams zijn ook 15 meter langer geworden en staan laag op de wielen. Daarom zijn alle haltes aangepast.
Pluspunten voor de reizigers zijn een modern airco systeem, inclusief vloerverwarming en een comfortabele vering. Dezelfde trams rijden sinds december 2019 op lijn 22 tussen Utrecht C.S. en Utrecht Science Park. Van deze nieuwe serie trams, die de oude SIG trams vervangen, zijn er nu 14 binnengekomen op een totaal van 22. Onlangs heeft de provincie Utrecht besloten om nog vijf extra trams te laten bouwen in Spanje, zodat er voldoende voertuigen in reserve zijn. Deze extra trams kunnen worden ingezet als een tram defect raakt en terug moet naar de remise voor reparatie.
Voordat de trams mogen rijden met reizigers worden de voertuigen uitgebreid getest, eerst op de remise en daarna op de trambaan. In bovenstaand videojournaal laat Regio Tram Utrecht zien wat daarbij komt kijken en hoe de nieuwe tram die op 7 oktober binnenkwam wordt gelost van de dieplader.